ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


על הקשר בין סדר האחים במשפחה, והצבת יעדים בקריירה בבגרותם
מה הקשר בין סדר הלידה במשפחה לבין המוטיבציה הבסיסית של כל אחד מאיתנו? ובכלל מה הקשר של זה לנושא הצבת יעדים במקום העבודה?
איילת פדה גולדשטיין וד"ר אבי מרדלר

סדר הילודה במשפחה, השלכות על התפתחות האחים, והמוטיבציות המניעות אותם, בהתאם לגישה האדלריינית. יש לקחת בחשבון מגוון משתנים מתערבים כגון; פער גילאים (ככל שהאחים קרובים בגיל, כך התופעות שכיחות), מצב המשפחה (משפחה חד/ דו הורית), אקלים המשפחה, וכישורי הילדים. עם זאת, קיימת סבירות גבוהה שתמצאו את עצמכם ואת משפחתכם באפיונים להלן.


האח הבכור


הופך את הזוג המאושר להורים. זכות זו מעניקה לו יוקרה של מלך. כל צעד ושעל בהתפתחותו, מזוכה בקריאות התפעלות והערכה; החיוך הראשון, הצעד הראשון, המילה הראשונה וכו'. לסטטוס זה נלווית, מעבר לתשומת הלב היתרה, גם שורת הטבות; אביזרים, צעצועים ובגדים חדשים שנועדו במיוחד עבורו. ביחד עם יוקרה זו, באה גם אחריות גדולה, כחלק מעסקת החבילה. האחריות של לימוד הזוג להיות הורים מחד והאחריות שבנשיאת שק הצפיות הגדול ממנו – כממשיך דרכם. שילוב זה גורם לרוב הילדים הבכורים, לשאת אפיון "מרצה" - הרצון לרצות את ההורים בכל בקשה ולעמוד בציפיות; להיות התלמיד הטוב, הילד הטוב בבית, מצליח הקריירה וממשיך הדרך, גם במקומות, בהם הם עצמם כשלו. אפיון זה, הופך אותו להיות מתאים כאיש טיפול וחבר צוות.


הצבת יעדים דיפרנציאליים – הבכור בד"כ יאופיין על ידי המעסיק כאחראי, ראש גדול ונוח לעבודה. ניתן לממש נטיות אלה, על ידי הפיכתו ליד ימין, האצלת סמכויות גוברת ויעדים מאתגרים, שהוא יטה לעמוד בהם בכדי לרצות את מנהליו. חשוב לזכור לא לנצל נטייה זו, אלה לתגמלו בהתאם, בכבוד ובסמלי הסטטוס הראויים לו! שאם לא כן, עלול לפרוץ אפקט המרדנות כמתואר ב- יוצאים מן הכלל.


יוצאים מן הכלל-במקרים מסוימים הבכור מתמרד כנגד עול הציפיות שעל כתפיו, ויוצא מן הכלל. בד"כ באחד מגילאי ההתבגרות – הראשון (גיל 3), השני (גילאי 10-30) או השלישי (בבגרות, עקב תחושות ניצול במקומות עבודה) ואז הוא נושא באפיוני המרדן – שמאפיינים בד"כ, את הילד השני.


הילד השני


הילד השני כבר נולד למשפחה. האתגר שלו, הוא להשיג את מקומו, בהיותו, כשמו - השני.
מחד, הוא נישל את אחיו הבכור מתשומת הלב הייחודית שהייתה לו, דבר המזכה אותו בלא מעט אגרסיות ו"חיבוקי דוב". מאידך, הוריו כבר הרבה פחות נרגשים מצעדיו ההתפתחותיים הטבעיים ועליו להשקיע מאמצים כדי להיות ראוי לתשואות. שילוב זה גורם לרוב הילדים השניים, לשאת את אפיון "המרדן" – הרצון ליצור את הדרך הייחודית שלו; עסוק בחידושים והמצאות, הישגים ותחרות וחשיבה ייחודית של מהפכן. איפון זה הופך אותו  להיות מתאים כאומן, איש עסקים או יזם.


הצבת יעדים דיפרנציאליים – הילד השני בד"כ יאופיין על ידי המעסיק כיצירתי, אנרגטי וחדור מוטיבציה להוכיח. ניתן לתעל זאת, לקידום יעדי הצוות, על ידי שיתוף, מתן מקום להשפעה והכרה בתרומתו. במקרים בהם אפיונים אלה אינם תואמים לעובד, יתכן שהוא כלול ביוצאים מן הכלל;


יוצאים מן הכלל
-  כאשר פער הגילאים בין הבכור לשני גדול, או כאשר מין הילדים שונה, איפיון התחרות על המקום שבין השניים קטן, ושכיחות האפיונים פוחתת. במובן זה, למעוניינים בתכנון המשפחה, עדיף לא להביא את הילד השני, כשהבכור בן שנתיים ואז הוא עסוק התפתחותית במאבקי שליטה – מה שמחריף את האינטראקציה התחרותית עם הולדת הילד השני.


הילד השלישי ואילך


 נולד כבר לארבעה בוגרים, שנהנים ממנו ומהמשחק עמו, כצעצוע של המשפחה; ההורים כבר מנוסים, החרדות פחותות ואחיו הבוגרים משתעשעים עמו. עם זאת, בכדי למצוא מקום יחודי, עליו להתאמץ ולהיות יצירתי, כי במקום בו כף רגלו דורכת, דרכו רבים כבר לפניו. שילוב זה גורם לרוב הילדים השלישיים ובוודאי לבאים אחריו, לשאת את אפיון "פיטר פן" – הילד הנצחי עם התמימות ושמחת החיים. איפיון זה הופך אותו להתאים לתחום הבידור ואירגון האירועים.


הצבת יעדים דיפרנציאליים – הילד השלישי בד"כ יאופיין על ידי המעסיק כמי שדואג תמיד לאווירה או בפן של בדרן של הקבוצה או כ- אם הבית. ניתן לתעל מוטיבציה זו להצבת יעדים הקשורים לגיבוש הצוות וטיפוחו. עם זאת, יש לשים לב שאינו ממוקם ביוצאים מן הכלל, כי אז יהיה חשוב דוקא לתת לו יעדים מאתגרים, לא פחות משל הילד הבכור או השני.


יוצאים מן הכלל – לעיתים הילדים הקטנים במשפחה יאופיינו על ידי דחף חזק לגדול. לצאת מקיבוע התפקידים של התינוק הקטן והתלותי, במיוחד במשפחות שהדגישו את ערך ההישגיות. דחף זה יניע אותם לקחת תפקידים אחראיים, להוכיח שהם מסוגלים לעמוד ביעדים מאתגרים ולנהל צוות, והם יתנערו מתפקידי המשעשע הקבוצתי.


על הכותבים: איילת פדה גולדשטיין מנכ"לית חברת- "פדה ייעוץ ארגוני" ובעלת תואר שני בפסיכולוגיה  וד"ר אבי מרדלר –פסיכולוג קליני.



להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן
  • תגובת פדה יעוץ ארגוני והדרכה איילת פדה גולדשטיין - 31/3/2009 | 21:20
    • הי תמר תודה על פנייתך אכן הנושאים שאת מעלה לגבי תאומים ובן זקונים מרתקות. לגבי תאומים, הכלל שכתבנו לגבי פער הגילאים תקף שבעתיים - הצורך בבידול ויחודיות גדל ככל שהפער קטן. על כן מומלץ לאפשר לתאומים צמיחה והתפתחות בנפרד במקביל לביחד. כך לגבי בן זקונים, אם הפער בינו לבין אחיו גדול מאוד, הוא דומה יותר לילד יחיד, עם מספר מורחב של דמויות מטפלות. בברכת לקראת חג אביב שמח, איילת www.padeh.co.il

  • מעניןלהבין דרכי התנהגות ודפוסים בעבודה והקשרם לילדות תמר - - 31/3/2009 | 18:38
    • כתבה מעניינת. מה עם תאומים? או בן זקונים בפער משמעותי הגדל כבן יחיד בבית עם הוריו?

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites