ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


לצאת לעצמאות: על שינוי קריירה ומעבר מסטטוס שכירה לעצמאית
מעבר ממעמד של שכירה לעצמאית, עשוי להיות הפתרון שיאפשר לך לבלות זמן איכות עם ילדך וגם לממש את עצמך מבחינה אישית. אך האם זה מתאים לך? וכיצד ניגשים לעניין בצורה נבונה?
גיורא תדמור

עוד ועוד אמהות, שוקלות היום ברצינות את האפשרות לעבוד כעצמאיות. במיוחד אמהות טריות אשר חשות צורך לבלות במחיצת ילדיהן זמן ארוך ככל האפשר, ומחפשות עיסוק שיאפשר להן גמישות מרבית בשעות העבודה ובהיקפן.


ההיצע של משרות חלקיות קטן, ולעיתים קרובות גם לא הולם את הצרכים של האם העובדת. לפעמים אין בנמצא עבודות שמתאימות לה מבחינה מקצועית, או שההצעות הקיימות לא משתלמות מבחינה כספית, ולעיתים קרובות האם המבקשת לעבוד גם מגלה שאף הצעה שהיא מקבלת לא נותנת לה את העניין, האתגר והסטטוס להם היא ראויה.


אצל חלק מהאמהות, מצטרפת למשוואה שאיפה קודמת לביטוי מקצועי והגשמה עצמית. הן רצו להפסיק להיות שכירות גם קודם, חלמו על הקמת בית-קפה, או חנות, או בית-עסק אחר, גם ללא קשר לאמהותן. לכן גדל הפיתוי שלא לחזור לעבודה הקודמת, אלא לצאת לדרך חדשה.


פתיחת עסק משיקול אמוציונלי

  • כמו בהרבה תחומים בחיים, גם בתחום הזה יש נטייה לקבל החלטות מתוך שיקולים אמוציונליים, חלקם בלתי מודעים.
  • לא תמיד זה רע לקבל החלטות כך - הלא אנחנו נוהגים לבצע בחירות אמוציונליות מוצלחות בהרבה תחומים; החל מבחירות קטנות כמו רכישת בגד או תכשיט, דרך גדולות יותר כמו רכישת רכב או דירה או בחירת בן-זוג לחיים, בחירת מקצוע או תחום לימודים.
  • בכל המקרים הללו אנשים נוהגים ללכת אחרי נטיית ליבם. מחקרים רבים שנערכו בתחום התנהגות צרכנים, מחזקים את הטענה לפיה הרגלי הקנייה של אנשים מושתתים על בסיס אמוציונליות בלבד.
  • אבל בחירת דרך מקצועית היא דבר שיש לו השלכות מרחיקות לכת, בתחום הכספי ובתחומים נוספים. ובעסקים, אי אפשר להסתמך על פנטזיה בלבד - המציאות עלולה לטפוח על פנינו מהר מאד. בקיצור: בהחלטה על מעבר סטטוס משכירה לעצמאית, כדאי לבחון היטב את המניע הרגשי. לא די בהתלהבות ראשונית סוחפת. היא חשובה, אך אינה מספקת ולא יכולה להוות בסיס למוטיבציה והתמדה לאורך זמן.


פתיחת עסק מתוך שיקול רציונלי


אחרי שמפצחים את המרכיב האמוציונלי של השאיפה להקים עסק, כדאי לנתח את הרעיון באופן רציונלי. לבדוק את "הכדאיות הכלכלית" או "היתכנות" - מה הסיכון ומה הסיכוי להצליח. התהליך כולל מרכיבים רבים, ביניהם: זיהוי פוטנציאל, לימוד השוק והמתחרים, הבנת הלקוחות וצרכיהם, והתייעצות עם בעלי ניסיון. זה סוג השיקולים שמאפיין יזמים מנוסים.


איך מקבלים החלטה?

בתור התחלה, כדאי להתמקד בשלוש שאלות מרכזיות:

  • מה המניע שלי להיות עצמאית ולפתוח עסק? זו השאלה החשובה ביותר.
  • האם יזמות תואמת את האופי שלי?
  • האם העסק שאני רוצה לפתוח תואם את כישוריי?
  • בשלב הבא, כדאי שתציגי לעצמך את היתרונות והחסרונות של כל אחת מהדרכים.


היתרונות בלהיות שכירה: ביטחון כלכלי, תנאים סוציאליים, הגנה חוקית, רמת סיכון נמוכה, קשר נמוך בין תפוקות לתגמול, מסגרת קבועה, תחושת שייכות לארגון/חברה, מיקוד מקצועי,  אפשרות להתמחות. לכך אפשר להוסיף את יתרון הגודל, ואת מגוון התפקידים האפשרי. יתרון הגודל בא לידי ביטוי באתגר המקצועי הנובע מהיקף פעילות ומשאבים גדולים יותר. מגוון התפקידים האפשרי משתנה בהתאם לאופי הארגון - גדול או קטן, פרטי או ציבורי, עסק או מלכ"ר.


היתרונות בלהיות עצמאית: חופש וגמישות בניהול הזמן, אפשרות לעבודה מהבית, יכולת לבטא יצירתיות ולניצול הזדמנויות עסקיות. אפשרות למימוש מודל של העצמה אישית, גילוי עצמי, שליטה על מודל התגמול (ריטיינר, קבלנות, לפי תפוקה, לפי שעות), קביעת גובה התגמול (בהתאם להיצע והביקוש בשוק).


בחירת תחום פעילות


אם החלטת שאת רוצה להיות עצמאית, יש כמה שאלות שחשוב לשאול לפני בחירה בתחום הפעילות העסקית:

  • האם היכולת של המוצר/השירות מתורגם לתוכנית עסקית ברורה?
  • האם יש לך יעדים ומטרות מוגדרות מראש לעסק החדש?
  • האם, יש לך רצון ויכולת לנסח באופן מסודר מטרות אלו?
  • האם בנית או את מתכננת לבנות תוכנית עסקית?
  • האם את בעלת כישורים לממש את התוכנית? 
  • האם הבסיס לתוכנית הוא רעיון ייחודי שאינו קיים? האם יש לך רעיון לספק מוצר או שירות בדרך טובה מהקיים?
  • מה מידת היכרותך את השוק? האם השוק רווי?
  • האם את  מסוגלת להגדיר לעצמך מסגרת עבודה ולפעול על פי לוח זמנים שקבעת?
  • האם בררת את מגבלות העסק והאישורים הנדרשים לו כגון רשיונות וכד'.


האם לאורך זמן יש לך:

  • את היכולת להיות סבלנית עד שיגיעו התוצאות הראשוניות?
  • גב כלכלי מספיק במידה והדרך תהיה ארוכה מן הצפוי?
  • סביבת אנשים קרובה שתתמוך בך נפשית ומעשית?
  • אם את מסוגלת לענות תשובות בהירות לכל השאלות, תדעי אם כדאי לך והאם את יכולה לפתוח עסק.


יש מתכון להצלחה?


אין מתכון אחד. הדרך להצלחה תלויה לא רק ברעיון ובישימות שלו, אלא ביזמית ובאישיותה. התהליך שכל אחת אמורה לעבור עד להגשמת היעדים הוא שונה.
 

מקובל להגדיר מדדים כמותיים ולעיתים גם איכותיים להתפתחות והצלחת העסק, אך בעיניי חשוב לשים דגש דווקא על התפתחות היזמית, המסלול והתהליך שבו היא בוחרת כדי להשיג את המטרה. חלק מן התהליך קשור להתבוננות במציאות והתמודדות עם פרדיגמות שלא נראו קודם. מה מהווה עבור אותה יזמית מכשול ומה מהווה אתגר? כך לגבי התפיסה שלה את עצמה בנוגע ליכולותיה להשגת מטרות ויעדים בכלל.


מה שברור הוא שלהקמת עסק חשוב לגשת עם 100% מחויבות, התלהבות, התרגשות, אומץ, הקשבה לקול הפנימי - לא משנה מה אחרים אומרים, זה לא יעצור אותך. צריך לפתח אינטואיציה אישית, לא לקבל כשלון כאופציה, ולהעמיד לנגד עיניך את המטרה הסופית כשנקודת המוצא היא שהכל אפשרי.


מצד שני, חשוב מאד לשמוע ולהקשיב, גם לדעות הסותרות את דעתך. לבנות תהליך "לוגי", לטווח הקצר והארוך, להיות נאמנה לתוכנית ולא לתחושות לאורך הדרך. למצוא וליצור מקורות להשראה, אנשים תומכים, שותפים לרעיון ולאמונה. להיכנס לעובי הקורה, תוך למידת התחום והסביבה העסקית.


איך מתחילים?


כאמור, הבנת המניע לעצמאות היא הקו המנחה לאורך כל התהליך. יש להכין תוכנית ראשונית לבדיקת הרעיון של המוצר או השירות, להכין שאלות, לבדוק את רמת המוטיבציה שלך כיזמת מצד אחד ואת ההתכוננות והערכות בשטח מצד שני. אם המטרה היא להיות עצמאית, אז גם אם רעיון אחד לא נושא פירות אפשר למצוא רעיון אחר.


רוב המיליונרים שהרוויחו את כספם במו ידיהם, בארה"ב, למשל, נכשלו בין שש לשמונה פעמים לפני שהצליחו. כישלון אפשרי הוא חלק מכללי המשחק. ניתן לדאוג לכך שהכישלונות יהיו בגדר סיכון מחושב, לא הימור של הכל או לא כלום.


וכדאי לזכור שגם בעלי הניסיון לא פועלים מתוך חשיבה רציונלית בלבד, אלא מתוך שילוב  של רציונל ואמוציות. אינטואיציה טובה שמתפתחת עם הזמן, היא תוספת חשובה לידע כבסיס לקבלת החלטות.



להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites