ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


המוטיבציה הפנימית ללמידה של תלמידים בכיתה ח' נמוכה יותר מזו של תלמידים בכיתה ד'
מחקר חדש שבדק את צרכי התלמידים, התמיכה של המורים ומוטיבציה להכנת שיעורי הבית קובע: הבדלים בהתנהגות המורים בחטיבת הביניים לעומת בית הספר היסודי קשורים למוטיבציה נמוכה יותר של תלמידים בכיתה ח' לעומת תלמידים בכיתה ד'.
מערכת או-מאמא

המוטיבציה הפנימית ללמידה של תלמידים בכיתה ח' נמוכה יותר מזו של תלמידים בכיתה ד'. כך עולה ממחקר שבוצע במחלקה לחינוך באוניברסיטת בן-גוריון וממצאיו התקבלו לפרסום בכתב העת Journal of Experimental Education.


החוקרים, דר' עידית כ"ץ, דר' אבי קפלן וגילה גואטה, מצאו עוד כי אף על פי שהצרכים הפסיכולוגיים של התלמידים בכיתה ד' אינם שונים מהצרכים הפסיכולוגיים של תלמידים בכיתה ח', המורים בכיתה ד' נתפסים בקרב התלמידים כמי שתומכים בצרכים האלו יותר מאשר המורים של תלמידים בכיתה ח'. "ההבדל בתמיכה של המורים בצרכים הפסיכולוגיים של התלמידים, נמצא כמסביר חלק משמעותי בהבדל במוטיבציה של התלמידים בין בית הספר היסודי לחטיבת הביניים", מציינים החוקרים.


תוצאות מחקר זה מדגישות את הצורך לשים דגש רב יותר בכיתות הגבוהות על הצרכים הרגשיים- פסיכולוגיים של התלמידים ולא רק על צרכיהם האקדמיים. כל זאת, על מנת לעודד למידה מתוך מניעים פנימיים ומיטביות בקרב תלמידים בחטיבות הביניים ובתיכונים, ובמטרה להקטין את ממדי הנשירה.


מחקרים רבים מראים שעם השנים, חלה ירידה הדרגתית במוטיבציה הפנימית של תלמידים בבית הספר ללמידה בכלל ולהכנת שיעורי הבית בפרט. הירידה הדרמטית ביותר במוטיבציה הפנימית מתרחשת במעבר שבין בית הספר היסודי לחטיבת הביניים. גם תלמידים שלמדו והכינו את שיעורי הבית מתוך עניין, סקרנות והנאה בהיותם בבית הספר היסודי, לומדים בחטיבת הביניים מתוך חשש מעונש ותחושת כפייה. מחקר רב מראה כי למידה מתוך מניעים חיצוניים לאורך זמן, יכולה לפגוע בתפקודו של התלמיד ובמיטביות שלו ואף לגרום לנשירה מוגברת מלימודים.  במהלך השנים הועלו השערות שונות שניסו להסביר ירידה זו במוטיבציה הפנימית. ההסבר המקובל ביותר היה כי תהליכים פסיכולוגיים אופייניים לגיל ההתבגרות הם אלו שיוצרים ומכוונים את השינויים במוטיבציה. במחקר הנוכחי, החוקרים השתמשו בתיאוריית ההכוונה העצמית להסבר תופעת הירידה במוטיבציה. תיאורית ההכוונה העצמית היא תיאוריה המדגישה את התפקיד המשמעותי של הסביבה בה הילד גדל בעיצוב המוטיבציה שלו. על פי תיאוריה זו, תמיכה של אנשים בסביבה בצרכים הפסיכולוגיים של התלמיד תעודד למידה מתוך מניעים פנימיים. לעומת זאת, סביבה שאינה תומכת בצרכים הפסיכולוגיים של התלמידים יכולה לגרום ללמידה מתוך מניעים חיצוניים שלה השלכות רגשיות שליליות.


בהתבסס על תיאוריה זו, בחנו החוקרים במחקר הנוכחי את התרומה שיש לרמת תמיכה שונה של המורים בצרכים הפסיכולוגים של התלמידים להבדל במוטיבציה של התלמידים בין בית הספר היסודי לחטיבת הביניים. במחקר השתתפו 72 תלמידי כיתות ד' ו-101 תלמידי כיתות ח' מבתי ספר באזור הדרום. התלמידים מלאו שאלונים שבחנו את המוטיבציה שלהם להכנת שיעורי-בית בתנ"ך, את רמת הצרכים הפסיכולוגיים שלהם, ואת המידה שבה הם תופסים את המורה כתומך בהתנהגותו בצרכים אלו.


תוצאות המחקר הראו, כאמור, שאכן המוטיבציה הפנימית להכנת שיעורי בית של תלמידים בכיתה ח' נמוכה יותר מזו של תלמידים בכיתה ד'. בנוסף, אף על פי שהצרכים הפסיכולוגיים של התלמידים בכיתה ד' אינם שונים מהצרכים הפסיכולוגיים של תלמידים בכיתה ח', המורים בכיתה ד' נתפסים בקרב התלמידים כמי שתומכים בצרכים האלו יותר מאשר המורים של תלמידים בכיתה ח'. הבדל זה בתמיכה בצרכים היה קשור להבדל ברמת המוטיבציה הפנימית להכנת שיעורי הבית בקרב התלמידים.


 

להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites