ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


הכינו את גופכם לחורף
ד"ר עאמר חוסיין, מנהל המחלקה לרפואה דחופה מייעץ מה אפשר לעשות כדי לחזק את מערכת החיסון ולמנוע מחלות חורף.
מערכת או-מאמא

ד"ר עאמר חוסיין, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי זיו בצפת מסביר, כי עונת החורף בפתח ואיתה תחילת התפרצויות מחלות ויראליות המאפיינות תקופה זו.


מחלות החורף מתאפיינות בזיהומים בדרכי הנשימה העליונות והתחתונות: שפעת, דלקת גרון, סינוסיטיס, דלקת ריאות ובמכות קור אצל קשישים. רוב המחלות נגרמות מנגיפים, שלא כמו החיידקים, הנגיפים אינם מושפעים מתרופות אנטיביוטיות. נטילה מופרזת של אנטיביוטיקה שלא לצורך, יכולה לגרום להתפתחות עמידותם של חיידקים בפני התרופה ותפגע ביעילותה במידה ויהיה בה צורך בעתיד. לכן אין לקחתה ללא המלצת הרופא. בנוסף, מסביר ד"ר עאמר, כי בחודשי החורף קיימת נטייה לתחושות דכדוך ודיכאון, המלוות בעייפות ובחולשה וחולפות בדרך כלל ללא סיוע רפואי.


ד"ר עאמר אומר, כי המחלה הנפוצה ביותר בחורף היא השפעת. מחלה עונתית שפוקדת אותנו בעיקר בחודשי הסתיו המאוחרים ובמהלך החורף, היא מדבקת מאוד ועוברת דרך שיעול ועיטוש. השפעת מתבטאת בחום מעל 39 מעלות צלזיוס, כאבי ראש, כאבי שרירים, חולשה, זיהומים בדרכי הנשימה המתבטאים בנזלת. בעת המחלה יש לנוח, לשתות שתייה חמה מרובה, וליטול כדורים להורדת החום והפגת הכאבים כמו אקמול, אדוויל, אופטלגין (למי שלא רגיש לתרופה) ולחכות כי המחלה תחלוף מעליה.


מה אפשר לעשות כדי לחזק את המערכת החיסונית לקראת החורף ולמנוע מחלות חורף וסיבוכים:


  • חיסון נגד שפעת הוא האמצעי היעיל ביותר למניעת המחלה, אך הוא איננו יעיל נגד שורה ארוכה של מחלות נגיפיות שגורמות להצטננויות.
  • לרחוץ ידיים- רוב הנגיפים שגורמים להופעת שפעת והצטננויות מתפשטים במגע ישיר. מישהו שחולה בשפעת מתעטש לתוך כפות ידיו ולאחר מכן נוגע בטלפון, במקלדת, בכוס שתייה. הנגיפים שהעביר יכולים לחיות שעות, ובמקרים מסוימים גם שבועות, עד שמישהו אחר אוסף אותם כשהוא נוגע באותו החפץ. לכן יש לרחוץ ידיים לעתים קרובות. במידה ואין כיור בסביבה, אפשר לשפשף את כפות הידיים זו בזו בחוזקה במשך דקה. זה עוזר גם לפרק את המחוללים של הצינון.
  • מומלץ לא לכסות את הפנים כשמתעטשים או משתעלים כיוון שהנגיפים והמחוללים האחרים נדבקים לידיים החשופות, כיסוי הפה בכפות הידיים גורם להעברת המחוללים לאחרים. אם חשים צורך להתעטש או להשתעל, יש להשתמש בנייר סופג (טישיו) ולהשליך אותו מיד. אם אין ניר כזה, יש להפנות את הראש הצידה ולהשתעל לאוויר. אופציה נוספת הנה התעטשות לחלק הזרוע הפנימי סמוך למרפק.
  • לא לגעת בפנים - הנגיפים נכנסים לגוף דרך העיניים, האף והפה. נגיעה בפנים היא הדרך העיקרית באמצעותה ילדים תופסים את המחלות האלה והיא גם המפתח להעברת ההצטננויות להוריהם.
  • לשתות הרבה מים - המים שוטפים את המערכת ומסלקים רעלים. שתייה מרובה מגנה מפני התייבשות הנגרמת ע"י שפעת , מקלה על הוצאת ליחה ומונעת יובש בגרון.
  • לנשום אוויר צח - שאיפת אוויר צח באופן סדיר חשובה, בעיקר במזג אוויר קר כשההסקה המרכזית מייבשת את הגוף וגורמת לו להיות פגיע יותר למחוללי ההצטננות והשפעת. כשקר בחוץ, אנשים נוטים להישאר במקומות סגורים ובכך הם מגבירים את כמות המחוללים בחללים היבשים והצפופים האלה.
  • להתעמל באופן סדיר - פעילות גופנית מעלה את רמת הסרוטונין במוח ומשחררת אנדורפינים המעלים את מצב רוחנו ומסייעים בשמירה על משקל מאוזן בחורף. בנוסף, פעילות גופנית מאיצה את הלב לשאוב כמויות גדולות של דם, ומאיצה את הנשימה כדי להעביר חמצן מהריאות לדם וגורמת להזעה כשהגוף מתחמם. התרגילים האלה עוזרים להעלות את כמות התאים קוטלי הנגיפים בגוף.
  • לא לעשן - מחקרים מראים שמעשנים כבדים סובלים מהצטננויות חמורות ותכופות יותר. אפילו שהות ליד עשן מדכאת את מערכת החיסון. העישון מייבש את מעברי האוויר באף ומשתק את השערות הדקיקות במעברים האלה, שתפקידם להגן מחדירת מזהמים. השערות האלה מצפות את הרירית באף ובריאות ובתנועות הגליות שלהן הן מסלקות נגיפי שפעת והצטננות מחוץ למעברי האוויר באף. המומחים טוענים שסיגריה אחת משתקת את השערות האלה למשך 30 עד 40 דקות.
  • לצמצם את צריכת האלכוהול - צריכה כבדה של אלכוהול הורסת את הכבד, שהוא מסלק הרעלים העיקרי של הגוף, וכתוצאה מכך מחוללי מחלות מכל הסוגים לא יעזבו את הגוף במהירות. זו הסיבה ששתיינים כבדים נוטים יותר לפתח מחלות וסיבוכיהן. אלכוהול גם מייבש את הגוף והוא למעשה נוטל יותר נוזלים מהגוף ממה שהוא מוסיף.
  • להירגע - הירגעות מעלה את רמת האינטרלאוקינים, שהם חומרים מובילים בתגובה של מערכת החיסון לנגיפי ההצטננות והשפעת בדם.
  • לחיזוק המערכת החיסונית בעזרת תזונה נכונה מומלץ לצרוך: מרק עוף - המכונה האנטיביוטיקה היהודית, מכיל ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים המחזקים את המערכת החיסונית בתקופה זו. קטניות - עדשים, שעועית, אפונה, קינואה ודגנים מלאים כחיטה, גריסים ואורז עשירים בסיבים תזונתיים ומינרלים כגון אשלגן, מגנזיום ואבץ ומסייעים לחיזוק המערכת החיסונית. פרוביוטיקה - למשל יוגורט העוזר בחיזוק המערכת החיסונית (בעיקר בקרב תינוקות). פירות הדר ופירות יער - עשירים בויטמין C ואנטיאוקסידנטים נוספים. ויטמין C חיוני למנגנוני החיסון ומשפר את פעולת התאים הלבנים, מגביר יצור נוגדנים, שומר על שלמות רקמות החיבור- ומצוין למניעת עור יבש האופייני לתקופת החורף, כמו כן מונע התפשטות זיהומים. דייסת קוואקר- מומלץ לפתוח את היום בדייסת קוואקר העשירה בסיבים ומשביעה לאורך זמן. כמו כן, תוספת זרעי פשתן תגדיל את הערך התזונתי. לפשתן תכונות בריאותיות רבות העשויות למנוע הצטננות.


לאתר
 
להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites