ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


אמא, משעמם לי - התאמת הצעצועים והמשחקים לצרכיו של הילד

יש לכם בבית יותר צעצועים מאשר בגן, ובכל זאת הילד משועמם? כנראה שהעמסתם עליו יותר מידי גירויים. ניתן לחזק אצל הילד כישורים מוטוריים או רגשיים, להעניק לו כלים חברתיים ולפתח את השפה גם באמצעים פשוטים כמו שיחה או משחק ללא אביזרים


איילת גרנות (MA),
יועצת חינוכית לגיל הרך, כפתור ופרח

"מה לא קניתי לילד? הבית נראה כמו חנות צעצועים! והילד? הילד במטבח, פותח ארונות, מוציא סירים, מכניס, מוציא, מכניס מוציא....". נשמע מוכר? השקעתם מחשבה וכסף בקניית הצעצועים הכי חדישים בשוק, הילד שיחק בהם עשר דקות, וזנח אותם לטובת בדיקה נוספת של שלט הטלוויזיה, 'סידור' ארונות המטבח או 'טיפול' בעציצים? התאמת הצעצועים לילדים, וויסות הגירויים המוצעים לילד באופן שיתאים לצרכיו ולשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא תמנע מצב בו חדר הילדים יהיה עמוס בצעצועים שעומדים כאבן שאין לה הופכין.


תנו לילד לבחור
משחק הוא אמצעי ללמידה ולהתפתחות ולכן אנו מנסים לגרות את הילד למשחקים שנודעים כמקדמים את הילד בתחום התפתחות כלשהו. אך הילד בבואו לשחק מונע מסקרנות והנאה טבעיים, אשר בלעדיהם הוא יאבד עניין בפעילות. על מנת לשמר את התנאים ההכרחיים למשחק חשוב לאפשר לילד לבחור במה הוא רוצה לשחק ברגע נתון.


בגיל הרך כמעט לכל פעילות יומיומית (בישול, ניקיון, מקלחת) יש פוטנציאל משחקי עבור הילד. ניתן לנצל זאת ולגרות את הילדים לפעילות מכל הבא ליד בבית (ובלבד שהוא בטיחותי!), גם מבלי לרכוש צעצוע התפתחותי במחיר מופקע.


כשקונים צעצוע חדש לילד או מתכננים עבורו פעילות כלשהי, חשוב לקחת בחשבון תנאי נוסף: על הפעילות להיות מותאמת לרמתו. משחק פשוט מדי ישעמם את הילד, ואילו משחק קשה מדי יתסכל את הילד. בשני המקרים הילד ינטוש במהרה את המשחק ויחפש תעסוקה אחרת. כדי להימנע מכך, על כל הורה להכיר היטב את ילדו, להיות מודע ליכולות הילד ולתגובותיו. הורים נוטים להעריך את יכולות ילדיהם הערכת יתר, קרי, כגבוהות מכפי שהן בפועל. במצב כזה ההורים יוצרים אצל הילד תחושת חוסר התאמה אישית שעשויה לעכב התפתחות ביטחון ויוזמה. לעומת זאת, הורים שמעריכים נכונה את יכולות ילדיהם באשר הן (מותאמות למצופה מילד בן גילו, מעל למצופה או מתחת), מצליחים לספק לילדיהם חוויות מעודדות התפתחות.


הבן של השכנים כבר מסיים פאזל 300 חלקים? אל תילחצו. קצב ההתקדמות ההתפתחותית של כל ילד הוא שונה וייחודי לו, ולא בהכרח מה שמתאים לבן של השכנים יתאים לילדכם, גם אם הם בני אותו גיל. גם המלצות היצרנים צריכות להילקח בעירבון מוגבל- ייתכנו משחקים עד גיל 5 שישעממו את ילדכם בן השלוש, ולהיפך.


יותר זה פחות
אל תהפכו את ביתכם לסניף מקומי של חנות צעצועים. דאגו להציג בכל פעם כמות מוגבלת של גירויים וצעצועים. עומס צעצועים יציף את הילד והוא יתקשה לבחור מתוך ההיצע הגדול.


תמיד תוכלו "להחביא" חלק מהצעצועים בארון סגור הרחק מהישג ידו וטווח ראייתו של הילד, ולהציע לו את הצעצועים מחדש בהזדמנויות שונות. צעצוע חדש תמיד יתקבל בשמחה על פני אחד שמונח על הרצפה במשך חודשים. כך תוכלו "לרכוש" צעצועים חדשים מבלי לצאת מהבית.


אם נראה לכם שהילד איבד עניין בצעצוע, או 'עבר את הגיל' המתאים לו, אל תמהרו לזרוק אותו. אותו משחק יכול לשמש את הילד באופנים שונים בגילאים שונים. הקוביות שהוא הכניס לפה בגיל 6 חודשים יהפכו למגדל בן שלוש קומות בגיל שנה, ומיטה דמיונית לבובות בגיל שנתיים. הצעצועים יכולים לעשות סיבוב שני על בני הבית הצעירים שמצטרפים למשפחה, וגם להיכנס לארון ולצאת ממנו בשיטת רענון הצעצועים שהצעתי קודם לכן.



להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites