ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


פחדים וחרדות בהריון
איזו שמחה את בהריון! במקום לשמוח, את מוצאת את עצמך דואגת וחוששת. נדמה כאילו שהסיבות מתחלפות והפרפרים בבטן מתעופפים ומרגשים לפי הסיבה המשתנה. תקופת ההיריון מביאה עימה שינויים רבים בתחומים שונים בחייך: שינוי הגוף שלך הן מבחינת המראה והן מבחינת התחושה, שינויים בתיאבון, בחילות, מצבי רוח, שינויים בדימוי המיני וכתוצאה מכך בינך לבין בין זוגך ועוד. שינויים אלו מעצימים את החששות והספקות שלנו כלפי עצמנו וכלפי העובר. מתי מדובר בחשש טבעי ומתי בחרדה? מהי חרדה ואיך מתמודדים איתה בתקופת ההיריון?
דנה גזית

פחד לאבד – אופי החרדה בשליש הראשון
החודשים הראשונים ידועים כחודשים שבהם הסיכוי לאבד את העובר הוא גדול יותר מהחודשים המתקדמים יותר. הזהירות היא רבה בשליש הראשון ונשים מוצאות עצמן נמנעות ממצבים שיכולים לסכן את ההריון הצעיר. דימומים, כאב חד ותופעות לא מוכרות עלולים להעלות את רמת החרדה ולכן כדאי להתייעץ מיד עם דמות רפואית מוסמכת, שיכולה להרגיע מאוד או להניע לפעולה שתביא להורדת החרדה.


נשים רבות שומרות בסוד את עובדת הריונן עד לסיום השליש השלישי, לעתים אפילו מאנשים קרובים ביותר בסביבתן ובמקום העבודה. עצם שמירת הסוד עלולה להגביר את תחושת המתח והחשש בקרב האישה ולהכניס אותה לחרדות, שמא מישהו כבר גילה את סודה. התנאים הסוציאליים לשמירה על מקום עבודתה יכולים להכניס אישה שלא עומדת בתנאים אלו למצב של חרדה מפני פיטורין.


פחד מיחסי מין – האם העובר מרגיש?


השינויים הגופניים מערערים לעתים את הביטחון העצמי ולעתים את הדימוי המיני שלנו. הבטן גדלה, אנחנו לובשות בגדים שאינם מוכרים לנו ולא תמיד תואמים את טעמנו, הגוף מתעגל לעתים גם במקומות שלא צריך ונדמה שאנחנו לא מצליחות לעצור את העלייה במשקל. בחילות, צרבות, בצקות ודליות והפחד מלפגוע בעובר עלולים להוריד את החשק הספונטני שלנו לקיום יחסי מין הן בשל חשש מהחדירה והן בשל חשש מהתנוחה. כדאי לשתף בחששות אלו את בן הזוג שאינו בהכרח מודע להן ועלול למצוא בהתנהגותנו רמזים להתרחקות ואף לדחייה מצידנו. אנו עלולות למצוא עצמנו חרדות גם לגבי יציבותה של מערכת היחסים הזוגית שלנו.


לכן כדאי וחשוב לקרוא חומר בנושאים המטרידים אותנו ולשתף את הקרובים אלינו בתחושת המתח  אם וכאשר היא אופפת אותנו. שחייה נחשבת לפעילות שנותנת לאישה תחושת קלילות במים ויכולה להרגיע את מצב הרוח שלנו ולעשות טוב לדימוי הגוף שלנו בהיריון.


האם הילד שלי בריא? חרדות השליש השני
בשליש השני להריון הבחילות וההקאות חולפות ואת מרגישה הרבה יותר טוב. ההריון נאחז היטב ואת כבר צועדת כשכריסך הקטנה לפנייך. אך גם שלב זה מערב חששות מפני הבאות. החשש הגדול ביותר, שיכול בקלות להפוך לחרדה של ממש הוא שאלת בריאותו ושלמותו של העובר הגדל בבטנך: האם יש העור שלי בריא? ומה אם חס וחלילה לא הכל תקין??? ואם יצא לי ילד פגום? אף כי קשה לשם תחושות קשות אלה במילים ולבטאן בקול – חשוב כי תדעי שאין אישה שאינה מתמודדת עימם ברמה כזו או אחרת.


את הדרכים להתמודד עם חרדת בריאותו של העובר אפשר לחלק לשניים: מדע ואמונה. מי שמתחברת למדע ודאי תבחר לערוך את כל הבדיקות הקיימות על מנת לוודא כי העובר שברחמה בריא. בדיקות אלה הן התערבותיות באופיין וכוללת אולטרא-סאונד, דיקור מי שפיר ובדיקות דם שונות. לעומת זאת, או במקביל יכולה האישה לאמץ גישה המתחברת לפלא שביצירת החיים, למסתורין הכרוך בהם ולעובדה כי אין הדבר בידיה. אימוץ גישה אופטימית, מלאת אמונה בטוב שעומד על הפרק, והעברת אנרגיה רגועה ותומכת בעזרת כפות ידיה אל עוברה עשויה לעודד את רוחה ברגעי משבר. כנ"ל לגבי הדלקת נר, הבערת קטורת ועטיפת האווירה במוזיקה מרגיעה. זכרי – מה שעושה טוב לך – טוב גם לעוברך. 


חרדת השליש השלישי – מה יהיה בלידה ומה לאחריה


לידת תינוק היא תהליך שמלווה לרוב בכאב פיזי עז, חשיפה גופנית בפני אנשים זרים והתמודדות נפשית פיזית ורוחנית עם הוצאת התינוק מתוכנו. המתח שאוחז בנו בחודשים שלקראת הלידה הוא רב עד כדי כך שישנן נשים שממש נרתעות מלדבר או לשמוע על הלידה בתקופה שלפניה. השתתפות בקורס הכנה ללידה ולמידת התהליך בפניו אנו עומדות הם כלים רבי ערך, שיכולים להקל על הלידה באופן משמעותי. אישה שמכירה את הדרכים המקובלות שמוצעות כיום כדי להתמודד עם הכאבים תרגיש תחושת שליטה ובטחון בתהליך שהיא עומדת בפניו. בנוסף – קבלת תמיכה מדולה לפני הלידה ובמהלכה עשויים להשקיט את החששות.


איך נתמודד עם חרדות בהריון ואחריו?


חרדה היא תחושת דאגה ולחץ שלא בהכרח מבוססת על סיבה מוצקה ואמיתית. איך נדע שמדובר בחרדה? אם את נתקפת בדופק מהיר, מחשבות בלתי פוסקות על הנושא שמטריד אותך, שיתוק שמונע ממך לעסוק בפעילויות אחרות, גם שגרתיות, עייפות, תחושת מועקה, ועוד. כדאי לפנות לאחות טיפת חלב, לרופא המלווה אותך בהריון, לדולה, חברה או כל מי שניתן לשתף אותו בתחושותייך. ישנם מאכלים מסוימים שנחשבים כמגבירי תחושת חרדה, כמו קפאין, שוקולד ועוד. כדאי לברר מה הם ולהימנע מהם ברגע שאת מרגישה שאת בחרדה.


הליכה נחשבת לפעילות ספורטיבית שמשחררת בגוף שלנו אנדורפינים, שמעלים את מצב הרוח ומשרים תחושת רוגע. יוגה להריון היא פעילות שמשלבת נשימה נכונה עם חיזוק הגוף והנפש, שתי ציפורים במכה. אימון יוגה עם נשים בהריון , או סדנה אחרת עם נשים בהיריון, שם תערכי הכרויות עם נשים שנמצאות במצבך ותוכלי לשתף ולשמוע גם אותן עשויות לעזור.


במקביל – קבלת סיוע מהרפואה המשלימה עשוי בהחלט להועיל. דיקור סיני, שימוש בצמחי מרפא כתמיכה או טיפול הומואופתי עשוי לשפר בצורה משמעותית את הרגשתך.


ידע הוא המפתח


למרות שחרדה היא תגובה רגשית ולא תמיד אפשר להרגיע אותה בהסבר הגיוני, אין ספק שככל שתקראי יותר ותדעי יותר על התהליכים שתעברי בתקופת ההיריון, כך תלמדי מה באמת מסוכן ואיך אפשר להתמודד עם התופעות. נשים רבות ניגשות ללידה אחרי שנחשפו למכשירים או תרופות משככי כאבים בלידה, שלא היו נחשפות אליהן אלמלא היו קוראות, נפגשות ובודקות לפני. נכון שלפעמים צריך לשלם כסף עבור הייעוץ, התרפיה ואפילו צורות לידה שיתאימו בדיוק עבורך, אך יש תקופות שבהן שווה לקחת הלוואות שיאפשרו לך את הנוחות והקלות בתקופה מכוננת שכזו. אז קחי נשימה עמוקה ותיהני מהדרך הנפלאה בה את צועדת!

 

 

להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites