ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


בחילות, צרבות והקאות בהריון
תקופת ההריון מאופיינת, כידוע, בתופעות גופניות ורגשיות רבות. המוכרת ונפוצה בינהם היא בחילות הריון המלוות לעיתים גם בצרבות והקאות. לפניך מידע שישפוך אור על מצב זה, וכיצד ניתן להקל.


בחילות והקאות ממה זה נובע?

 

תופעה שכיחה המופיעה בעיקר בתחילת ההריון (עד 80% מכלל ההריונות) היא בחילות והקאות, המתחילים עם הפרשת הורמוני שליה ואסטרוגן ונגרמים, ככל הנראה, עקב עליה ברמות הורמוני ההיריון. במרבית המקרים מדובר בצורה קלה יחסית וחולפת מעצמה בתום השליש הראשון להריון (לרוב עד שבוע 14). אלו תופעות המשתנות מאישה לאישה, וגם משלב לשלב בהריון. בחילות והקאות נפוצים מאד בהריונות מרובי עוברים.



כיצד ניתן להקל על התופעות?


 

כדי להקל על הבחילות בהריון מומלץ להשתמש בג'ינגר המשמש כשורש מאכל בטוח לשימוש, וללא תופעות לוואי. מומלץ גם לצרוך מאכלים המכילים ויטמין B6 כמו חומוס, קטניות, עגבניות ובשר או באמצעות תוסף מזון, שנמצא יעיל בהקלה על בחילות במינון המתאים (יש להיוועץ עם איש מקצוע). בנוסף, כדאי להקפיד על 5-6 ארוחות קטנות ותכופות עשירות בפחמימות כמו לחם, פסטה, אורז, במהלך כל שעות היום, המאפשרות לשמור על רמת סוכר מאוזנת בגוף לאורך כל היום.

 

 

מאחר והבחילות מופיעות לרוב בשעות הבוקר, כשקמים, כדאי להתחיל בארוחה קלה כמו קרקרים או טוסט. בנוסף, חשוב להקפיד על שתייה מרובה של מים או סודה בין הארוחות. לימון אף הוא עוזר להעביר תחושת בחילה. באופן כללי, כדאי להימנע מסוגי מזון או ריחות הגורמים בחילות כמו למשל ריח אוכל מטוגן, עשן סיגריות, וקפה, ולהקפיד על פעילות גופנית קבועה, לרבות תרגול נשימות ויוגה המקלים על הבחילות.



צרבות


 

אחת לכ-4 נשים סובלת בתקופת ההריון מצרבות, המאופיינות בתחושת שריפה בחזה או תחושה של מזון החוזר לפה עם טעם חמצמץ מלוח.הצרבת מופיעה אחרי אכילה, שכיבה, או פעילות גופנית. נשים שהתמזל מזלן ולא סבלו מצרבת לפני תקופת ההריון, מתארות את התחושה כאילו האוכל עולה בגרון בזמן שהן נמצאות בתנוחה מאוזנת.



ממה זה נובע?


 

צרבות בתקופת ההריון נגרמות לאחר הרפיית הסוגר השרירי הנמצא בין הוושט ובין הקיבה.  התוצאה היא שהחומצות הנמצאות בקיבה חודרת אל צינור הבליעה, מגרות אותו בחומציותן וגורמות לתחושת צריבה וכאב בבית החזה הקדמי. בנוסף, שינויים משמעותיים ועלייה בהורמונים עשויים לעודד פעילות יתר במערכת העיכול. לחיצה של הבטן על הסרעפת והקיבה בשלבי ההריון המתקדמים, תורמת לתופעה אף היא.



כיצד ניתן למנוע ולהקל על צרבת?


 

מומלץ ללבוש בגדים רפויים ונוחים ולהימנע מלחצים המופעלים על הבטן בעיקר על ידי חזיות או בגדים לוחצים. בגדי הריון נועדו להיות נוחים ככל האפשר ולא נועדו לכלול מחטבים למיניהם, כפי הנהוג בשמלות  בשמלות כלה, שמטרתם לצמצם ההיקפים. ניתן גם לבצע תרגילים למתיחת הגוף ולהרפיה של מערכת העיכול (למשל מתיחת הידיים מעל לראש). כמו כן, מומלץ לישון כשהראש מוגבה באופן ניכר מעל הגוף ולא לשכב מיד לאחר הארוחה אלא להמתין מספר שעות (ובכל מקרה, לא לאכול ארוחה כבדה בסמוך לשינה).

 

 

כדאי לאכול ארוחות קטנות ותכופות, כך תקטן השפעת החומציות על הוושט, וימנע מצב בו הקיבה מלאה מידי. כמו כן מומלץ להימנע ממזון מטוגן, מטובל או חריף יתר על המידה, מקפה, ומשוקולד הגורמים להיחלשות סגר הוושט. כדאי להעדיף אוכל סותר חומצה כמו למשל יוגורטים, חלב, תה קמומיל ועוד. במקביל, ניתן להשתמש בטבליות להורדת חומציות שניתן לקנות בבתי המרקחת ללא מרשם רופא. תרופות אלה יכולות לסייע במיוחד בשליש האחרון בהריון.

 

לא כדאי לשתות מים יחד עם הארוחה אלא רק בין הארוחות. חשוב להימנע מעישון מאחר וניקוטין מחליש את פעולת שריר הסוגר ועלול לגרום לצרבת. לבסוף, מומלץ לשמור על רוגע ולהימנע מסיטואציות ומחשבות מעוררות לחץ המעודדים צרבות. חשובה ההסתכלות החיובית על הדברים, ניתן למצוא פתרונות לכל בעיה שתעלה, כמו הלוואות במידת הצורך, בקשת עזרה ותמיכה מחברים ומשפחה, ושמחה גדולה מהתינוק לאחר הלידה.

 

 


להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites