ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


בעיות ראיה אצל ילדים
כ-20% מהאוכלוסייה לוקים בחוסר כלשהו במיומנויות ראייה ולא רק מבוגרים סובלים מבעיות אלה, גם הרבה ילדים. מעבר לאי הנוחות של ראיה לא טובה, קיים קשר הדוק בין ראייה, קריאה ולמידה. ליקויים במערכת הראייה מפריעים ליכולת של התלמיד לממש את מלוא הפוטנציאל שלו, ולכן חשוב מאוד לבדוק את הראייה של הילד בשלב מוקדם ובתדירות גבוהה, במיוחד במשפחות עם רקע של בעיות עיניים או קשיי למידה. כמו כן, חשוב שהורים ומחנכים בחינוך לגיל הרך יחפשו את התסמינים המעידים על בעיות במיומנויות הראייה.


מיומנויות ראיה

 

בשעה שילדים מסוימים זקוקים לעדשות מגע או למשקפיים, ישנן בעיות ראייה רבות הנובעות מחוסר כלשהו במיומנויות ראייה. ילדים אלה רואים 6/6, אולם אין להם את המיומנויות הוויזואליות הנדרשות כדי לקרוא ולהבין ברמה המתאימה לגילם. מיומנויות אלה כוללות:
 

עקיבה של העין-  מדובר במיומנות נרכשת שנעשית מדויקת יותר ויותר עם התפתחות הילד. תלמיד עם מיומנויות בלתי מפותחות של תנועות עיניים יאבד תדיר את המקום בזמן הקריאה, יקרא אותיות או מילים בסדר לא נכון, או יתקשה לחבר מספרים בטור.



תיאום בין העיניים-  העין הימנית והעין השמאלית חייבות לנוע בתיאום מושלם כדי שהתמונות המתקבלות במוח יהיו כמעט חופפות זו לזו. כאשר זה לא קורה, עלולות להופיע תופעות כגון כאבי ראש, לחץ בעיניים, עייפות, בלבול לגבי העצם שבו מתבוננים, וכן קושי ואי נוחות בזמן קריאה.



מיקוד המבט (אקומודציה)-  היכולת לראות כיתוב מודפס בצורה חדה למשך זמן ממושך, ולשנות מיקוד במהירות מקרוב לרחוק, ולהפך. תלמידים שאינם מצליחים לשמור על מיקוד המבט יכולים להצליח במשימות של ראייה מקרוב, אך יתקשו במשימות של ראייה מהלוח בשל הלחץ בעיניים או טשטוש הכתב.



לאלו סימנים חשוב לשים לב, כהורים או כמחנכים?

תסמינים המעידים על התפתחות בלתי מלאה או לא נכונה של מיומנויות הראייה כוללים:

  • "תזוזה" של אותיות ומספרים על הדף
  • מילים נכנסות ויוצאות מהמיקוד 
  • איבוד הריכוז בזמן הקריאה לעתים תכופות
  • לחץ בעיניים, עייפות או כאבי ראש המתקשרים לקריאה
  • ראייה כפולה (קבועה או לסירוגין)
  • הנעת הראש כדי לעקוב אחרי מילים
  • מצמוץ או דמע של העיניים
  • שפשוף העיניים
  • קריאת אותיות או מילים בסדר שגוי
  • הטיה או סיבוב לא רגיל של הראש, או כיסוי עין אחת בזמן הקריאה
  • תפיסת עומק גרועה
  • תיאום עין-יד גרוע בכתיבה או תפיסת כדור

 

אבחון וטיפול של ליקויי ראייה


כאמור, אחוז גדול מהאוכלוסיה סובל מבעיות ראיה. למרבה הצער, מורים, הורים ואנשי רפואה רבים אינם יודעים לזהות את הסימנים המעידים על בעיות ראייה שמפריעות ללמידה. תלמידים עצמם לרוב אינם מתלוננים מכיוון שהם אינם מודעים לתפקוד הבלתי תקין של עיניהם. כך קורה שילדים אלו נתפסים פעמים רבות כחסרי מוטיבציה, אטיים או בעלי בעיות התנהגות. כדי לזהות ליקויים ויזואליים-מוטוריים, יש צורך במבחנים מיוחדים מעבר לבדיקות העיניים השגרתיות. מערך זה של מבחנים נקרא בדיקת יעילות ראייה (Visual Efficiency Evaluation).



תרפיית ראייה (Vision Therapy – VT) היא הטיפול המומלץ לליקויים מוטוריים ותפיסתיים בראייה. החלוץ בתרפיית ראייה היה רופא צרפתי בשם ז'באל בראשית המאה התשע-עשרה. תרפיית הראייה דומה לפיזיותרפיה, אלא שאנו מפתחים מיומנויות של מוטוריקה עדינה ומשלבים את הראייה עם המוטוריקה. מכוון שמיומנויות ויזואליות הן נרכשות  ולא מולדות, ניתן לתרגל מיומנויות אלה באמצעות תרגילים,כפי שמאמנים את האצבעות בנגינה בפסנתר. ההצלחה של תרפיית הראייה נובעת מהיכולת של המוח לחדש קשרים עצביים (neuroplasticity). מעגלים עצביים חדשים מתפתחים במוח על ידי בידוד מיומנויות הראייה הלקויות ותרגול תנועה ותיאום העיניים בצורה נכונה. באמצעות התרגול, המעגלים העצביים הללו מתחזקים, עד שהמיומנויות החדשות שנלמדו נעשות אוטומטיות.


כאשר אנחנו דואגים לאבחן ולטפל בבעיות הראיה של הילדים שלנו, אנחנו נותנים להם את היכולת לממש את פוטנציאל שלהם גם בלימודים.

 

 

 

להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites