ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


התרומה שיש לשיתוף הילדים בניקיון הבית
כיצד לשתף ילדים בעבודות הבית ולהפוך את פעולות ניקיון הבית לפעילות משפחתית מהנה ותורמת
ד"ר נאוה וולפסון, מומחית בחינוך והתפתחות ילדים, באדיבות חברת הנקל סוד

ניקיון משפחתי בעידן המודרני, מדוע?


אנו חיים בעידן בו הורים רבים משלבים הורות וקריירה. הורים נפגשים עם ילדיהם בעיקר בשעות אחה"צ, שבהן הילדים עסוקים במגוון פעילויות כגון הכנת שיעורי בית, חברים, טלויזיה, משחקים, מחשב ועוד. בסופו של דבר זמן האיכות עם הילדים הוא מועט ויש לטפל גם במטלות הבית.
ד"ר נאוה וולפסון מציעה לרתום את מטלת הניקוי לפעילות משפחתית משותפת וחיזוק הקשר.


הורים וילדים מנקים יחד- למה זה חשוב?


לפעילות משותפת של הורה והילד ישנם מספר יתרונות. ניקיון משותף יעניק לילד את הדברים הבאים:


תחושת שייכות- לבני האדם בכלל, ולילדים בפרט, יש רצון להיות שייכים. אחד מתפקידנו ההוריים הוא לאפשר לילד לחוות תחושת שייכות, ע"י כך שהילד משתתף בפעולות ניקיון בבית הוא מרגיש שייך.

תחושת שיתוף- עשייה משותפת היא סוג של שיתוף. כשילד חווה שיתוף, הוא מרגיש שותף, שזוהי הרגשה נעימה שתביא אותו ליותר יוזמה ותרומה בתוך המשפחה. הילד מרגיש חלק מהמשפחה והדימוי העצמי שלו גובר. השיתוף יוצר אף קרבה, תחושה ש"סומכים עליי, מעריכים אותי, יש ביכולתי לתרום".

תחושת אחריות- לקיחת חלק במטלות ניקיון הבית השונות מביאה לתחושת מעורבות, סיפוק, בגרות ואחריות.

חיזוק קשר הורה ילד- ע"י פעילות משותפת לומדים להכיר את הילד והוא אותנו...

חינוך לשיתוף פעולה- חינוך לעזרה ולעבודת צוות, זהו חינוך לערכים של שיתוף. בנוסף לכך, הניקיון המשותף הינו חלק מהחינוך להרגלי ניקיון ובגיל בוגר יותר, חינוך למחוייבות כחלק מהמשפחה.

פיתוח והעשרת הילד- תוך כדי הפעילות המשותפת ניתן לפתח שיחות בנושאים שונים, המעשירים ומפתחים את הילד.

ההזדמנות להראות לילד שאנחנו סומכים עליו- שאנו מעריכים את תרומתו ושהוא מהווה חלק בלתי נפרד מהמשפחה ומהפעילות המשפחתית.

פיתוח ארבעת תחומי ההתפתחות של הילד- התפתחות קוגניטיבית (שכלית), מוטורית, רגשית וחברתית.

פעילות גופנית- מחקרים מצביעים על כך שלפעילות גופנית יש חשיבות רבה בשמירה על הבריאות. בעידן שלנו, בו הילדים מבלים זמן רב מול מסכי הטלוויזיה והמחשב ופחות מבלים במשחקי רחוב כמו מחבואים, תופסת וכו', ניקיון משותף של הבית יכול להוות חלק מפעילות גופנית התורמת לבריאותם של בני המשפחה.


כיצד משתפים את הילדים בעבודות הבית?


ישנן מספר נקודות שכדאי להקפיד עליהן בדרך לשיתוף נכון ומהנה של הילד בפעולות הניקיון בבית:

  • התאמת מטלות הבית לגיל הילד וליכולתו.
  • הבעת שביעות רצון והערכה מעזרתו של הילד.
  • סבלנות! יש לקחת בחשבון, שבדרך כלל לילדים ייקח יותר זמן מאיתנו ההורים לבצע את המשימה. אין להאיץ בילד!
  • יש להתחשב במצב רוחו ובמצב בריאותו של הילד.
  • חשיבות העיתוי הנכון- חשוב לכבד את הילד ולהניח לו בזמן שהוא עסוק בדברים אחרים או מראה סימני עייפות.
  • יש לתת את הדעת על אופן וסגנון הפנייה לילד וכמות הפניות לעזרה בניקיון, שלא יהיו רבות ויתישו אותו.
  • חיקוי ההורים- ע"י כך שאנחנו מנקים גם כן.
  • חלוקת תפקידים בתחום הניקיון בין האחים תוך התחשבות בגיל הילד והעדפותיו, כמובן שהתפקידים ניתנים להחלפה.
  • שיתוף כל ילד בנפרד- הילד מקבל התייחסות אישית.
  • שיתוף כל הילדים במשימת ניקיון משפחתית- תורם לתחושת הביחד ויוצר גיבוש משפחתי.


כיצד ובמה ניתן לשתף את הילדים?

  • במיון הכביסה (כביסה צבעונית, כביסה לבנה). ניתן אף לשכלל את הפעילות ולשים שעון חול לתחרות בין האחים, מי סיים למיין ראשון את הכביסה. בהמשך אף לקפל כביסה. הילד בגיל הרך ילמד גם מושגים של רטוב ויבש דרך התנסותו.
  • ניקיון אבק מהרהיטים השונים בבית.
  • למלא בקבוק ריק של נוזל לניקוי חלונות במים, ולהניח לילד לעזור לנו בניקוי הבית בעזרת המים. הדבר מפתח את תחום המוטוריקה העדינה.
  • בהכנסה ובהוצאה של כביסה ממכונת הכביסה.
  • ניקיון כיסאות ושולחן בחצר במים. ישנה חשיבות גדולה לפעילות במים. פעילות סביב מים הנה מרגיעה ראשית כל, ומהווה סוג של פורקן. ניתנת לילד הזדמנות לחוש מים קרים, מים חמים, מים פושרים. אצל ילדים סביב גיל שנתיים הפעילות במים תורמת לפיתוח תחושה. ניתן ליצור בועות סבון, לשוחח עליהן, וכמובן לפתח שיחה סביב נושא הצבעים, במקרה זה צבע לבן ועוד, דבר התורם להתפתחות השפה.
    הערה: בשל מצוקת המים, מומלץ להקצות כמות מים מוגבלת בדליים ו/או בקבוקים.
  • כשנוזל נשפך, מביאים יחד מטלית ומנגבים. הילד בגיל הרך לומד על תכונות החומר דרך ההתנסות בניגוב. כשביסקוויט נופל על הרצפה, אפשר להרימו ולהניחו על השולחן, אך כשהנוזל נשפך, אין אפשרות להרימו, אלא יש צורך לנגב.
  • עריכת שולחן לפני ארוחת ערב ופינויו לאחר הארוחה.
  • שאיבת אבק באמצעות שואב אבק.
  • באמבטיה, ניתן לנגב את הקרמיקה לאחר שהילד מרח צבעי אצבעות.
  • טיטוא בגיל הרך וסביב גיל 6 גם שטיפת רצפות בהשגחה.


יש כמובן להקפיד על כללי בטיחות בסיסיים: לא לתת לילדים לעבוד עם חומרי ניקוי או עם מכשירי חשמל לבדם ושמוצרי הניקיון יהיו הרחק מהישג ידם של הילדים.





להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites