ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


עלייה במשקל בהריון

את בהריון? מזלטוב. נכון שאת צריכה לצרוך יותר קלוריות, אבל זו לא סיבה מספיק טובה לאכול את הפבלובה בלי חשבון. הקלוריות העודפות שאת צורכת באכילה – יישארו גם אחרי הלידה. כמה עצות איך להעביר את ההריון בכיף גם מבלי להעלות יותר מידי במשקל.


טובה קראוזה,
דיאטנית קלינית, מתמחה בתזונה בהריון ולאחר הלידה, לאם ולתינוק

כשקרן נכנסה להריון ראשון בגיל 28, היא שקלה 69 ק"ג על גובה של 1.64 מ' ובמהלכו עלתה 22 ק"ג. את ההריון השני, 3 שנים לאחר מכן, כבר התחילה במשקל של 74 ק"ג וסיימה אותו עם תוספת של  18 ק"ג. היום, שנה לאחר הלידה השניה היא שוקלת 81 ק"ג. תוך חמש שנים ושני הריונות הגיעה קרן מעודף משקל קל למצב של השמנה ממש..


קרן היא רק דוגמה מייצגת לנשים  שפגשתי ולתופעה שמתרחשת בקרב  נשים רבות בעולם המערבי, כולל בישראל: השמנה בעקבות ההריונות. כשעולים במשקל מעבר למומלץ, גדל הסיכוי להישאר עם עודפי משקל גדולים יותר לאחר הלידה ולהתחיל את ההריון הבא במשקל גבוה יותר. כך נוצר מעגל של צבירת משקל שרבים משערים שאחראי לעליה בשכיחות ההשמנה בקרב נשים.


אני בהריון אז מותר לי
 ההריון הוא הזמן היחיד בו לכאורה קיימת לגיטימציה לאכול מה שתרצי, כמה שתרצי ומתי שרק יתחשק לך. חלק מהנשים חשות לראשונה בחייהן הבוגרים שהן "מחוץ למשחק" של השאיפה לרזון ומנצלות זאת כדי לאכול מזונות רבים עתירים בקלוריות שלא הרשו לעצמן לאכול מזה זמן רב. אצל מי שרגילה בדרך כלל לאכול כתגובה לרגשות, ההריון, על שלל התהפוכות ההורמונליות שלו, נותן אלף סיבות טובות להתנחם או להירגע בעזרת עוגה טובה...


התנאים להשמנה קיימים במיוחד לאחר הלידה, כאשר נשים רבות מוצאות את עצמן, לפעמים לראשונה בחייהן, בבית לאורך כל היום, עם מקרר זמין ועם אפשרויות מוגבלות לפעילות גופנית.


למה חשוב להימנע מעליה עודפת במשקל בזמן ההריון?
מעבר לסיכון מוגבר להשמנה, נשים שעולות יותר מהמומלץ במהלך ההריון נתונות לסיכון גבוה יותר ללקות בבעיות בריאותיות שונות כמו לחץ דם גבוה, רעלת הריון, סוכרת הריון, תינוק במשקל גבוה מדי וללידה בניתוח קיסרי, לידה ארוכה וקשה יותר ועוד. חשוב לדעת שהסיכונים הללו לא יקרו לכל אישה, אבל הם בהחלט גבוהים יותר לעומת נשים שעולות במשקל לפי ההמלצות.


אז כמה מומלץ לעלות במשקל בהריון?
המכון האמריקני לרפואה פירסם בשנת 1990 המלצות, שתקפות גם כיום.
כדי לדעת כמה עלייך לעלות במשקל במהלך ההריון, חלקי את המשקל בו היית לפני ההריון בגובהך במטרים בריבוע. למשל, קרן שלנו התחילה את ההריון הראשון שלה ב-BMI של 69 חלקי 2.69 (1.64 בריבוע) שהוא 25.7.
כעת, חפשי לאיזו קבוצה את שייכת לפי הטבלה הבאה:

 

אם התחלת את ההריון עם BMI  של

הרי שזו דרגת משקל

ומומלץ לך לעלות במשקל

פחות מ-19.8

תת משקל

 12.5-18 ק"ג

 19.8 עד 26

משקל תקין

 11.5-16 ק"ג

 26 עד 29

עודף משקל

 7-11.5 ק"ג

מעל 29

השמנה

 7 ק"ג או פחות



קרן התחילה את ההריון הראשון במשקל תקין והיתה צריכה לעלות עד 16 ק"ג, אך בפועל עלתה 22. לפני ההריון השני קרן היתה כבר בעודף משקל (BMI 27.5), אבל במקום לעלות את המקסימום המותר לה (11.5 ק"ג) היא עלתה 18 ק"ג.


אז איך עושים את זה?
1. אוכלים נכון ובריא. בהריון כל מה שתאכלי תורם להתפתחות של העובר וצריך לתמוך גם בצרכים שלך, ולכן חשוב שתזיני את עצמך במאכלים שיש להם "ערך מוסף" תזונתי, כלומר במאכלים עשירים בוויטמינים ובמינרלים, בסיבים ובפיטוכימיקלים ותצמצמי עד כמה שניתן אכילה של מזונות שמכילים "קלוריות ריקות".


רוב הנשים זקוקות לסדר גודל של 2000 קלוריות במהלך ההריון (למרות שיש נשים שיזדקקו ליותר ואחרות שיזדקקו לפחות), וב-2000 קלוריות אפשר לאכול הרבה מאוד מאכלים טעימים ובעלי ערך תזונתי גבוה ולהיות שבעים לאורך כל היום. 


2. מכינים תוכנית אכילה. אם יש לך ספקות לגבי התזונה שלך,  אם את חשה שאת זקוקה לתוכנית מסודרת שתתחשב בסדר היום שלך ובנתונייך האישיים, או אם תרצי להיות במעקב לגבי המשקל שלך, מומלץ תמיד לפנות לדיאטנית שתוכל להתאים לך את תוכנית האכילה הטובה ביותר עבורך וללוות אותך במהלך ההריון. אם עלית יותר מדי או אם התחלת הריון במצב של השמנה, כדאי להיות במעקב אצל דיאטנית כדי להגביר את הסיכוי להריון נטול בעיות.


3. מגבירים את רמת המודעות: ייתכן מאוד שתגלי כי פעמים רבות במהלך היום את אוכלת בגלל שעמום, סטרס או רגשות גואים. ברגע שתהיי מודעת לצרכים הרגשיים שלך, יפחתו הפעמים שתפני בגללם לאכילה כפתרון.


4. מתחילים פעילות גופנית. כמעט כל הנשים ההרות יכולות לבצע פעילות גופנית כלשהי, גם אם לא עסקו בכך לפני ההריון. במקרים מסוימים יש איסור או הגבלה על פעילות, ולכן חשוב להתייעץ עם הרופא לפני התחלת הפעילות. הפעילות תגרום לך להרגיש טוב יותר פיזית ונפשית ותגביר את הכושר שלך לקראת הלידה. (ראי גם כתבה על פעילות גופנית בהריון).


למה לא לחכות עד אחרי הלידה?
חלק מהנשים שעלו במשקל מעבר למומלץ, מחליטות לדחות את השינוי בתזונה שלהן לתקופה שלאחר הלידה. עם זאת, חשוב להתחיל לאכול בריא כבר בהריון, כיוון שגם אם עלית יותר מהמומלץ, מעבר לאכילה בריאה יכול למנוע עליה גבוהה עוד יותר, והרי ידוע שתמיד קל יותר למנוע השמנה מאשר לטפל בה לאחר מכן.


בנוסף, לאחר הלידה חל שינוי משמעותי באורח  החיים שלך, במיוחד אם זו הלידה הראשונה וחשוב לדעת איך לנצל לטובתנו את התנאים הקיימים כדי שנוכל לחזור בהדרגה לכושר ולמשקל בו היינו לפני ההריון. הרי כשאת לבד בבית עם תינוק בוכה, המומה מחוסר שינה ורעבה, מה קל יותר מאשר לאכול עוגיות מהשקית או את המזון הראשון שאת נתקלת בו בלי לחשוב פעמיים... ברגע שאת רגילה לאכילה בריאה כבר מתקופת ההריון, את ממשיכה עם ההרגלים הבריאים גם לאחר הלידה.


חשוב לזכור שהריון לא חייב לגרום להשמנה, להפך: אפשר בזכותו ללמוד וליישם הרגלים בריאים שילוו אותך לכל החיים ויאפשרו לך לשמור על משקל בריא. 


טובה קראוזה היא מחברת הספר "המדריך השלם לתזונה בהריון" ומקימת אתר "תזונה טובה".

 

להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites