ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


על חשקים ותיאבון בהריון

את נתקפת רעב בלתי מוסבר בשלוש לפנות בוקר, פותחת את היום עם קופסת חומוס, ולא מבינה למה פתאום מתחשק לך משהו מתוק. לטירוף הזה שמשתלט עלייך יש הסבר מדעי. אז שבי על ממרח שוקולד וספרי לכולם שזה לא את- זה ההורמונים.

נירה דישי

3 ק"ג תפוזים סיניים בשבוע, בקבוק מיץ תפוזים סחוט טרי כל יומיים-שלושה, ולפחות חפיסה אחת ביום של שוקולד במילוי תפוזים – כך אפשר לסכם את החשקים שהיו לי בחודשים הראשונים של ההריון.

בטרימסטר השני זה עבר למלפפונים בכל הצורות והטעמים, ובחודשים האחרונים חשקתי בבצקים – אפויים, מאודים, מטוגנים, ממולאים. מה שיהיה, ושיהיה הרבה. למזלי בן הזוג הנפלא שלי ידע שאין טעם להתווכח, רק לספק את כל צרכיי ולשתוק. אבל כבר אז ידעתי שיום הדין יבוא ואיאלץ להתמודד עם התוצאות אחרי הלידה.


יש כנראה אמת מאחורי האגדות האורבניות שעוסקות במלפפונים חמוצים ושוקולד למריחה.  חברה אחת שלי סיפרה שבזמן ההריון היא פתחה כל בוקר באכילת חומוס עם כפית. הריונית אחרת תיארה במבוכה איך חשקה בלחמנייה טרייה עם סלט חצילים בטעם כבד של הדודה סימה בשלוש לפנות בוקר, וגם הכריחה את בעלה לדאוג לה לסנדוויץ' כזה ב-ד-י-ו-ק. חברה שלישית כמעט וגרמה לטרגדיה מצערת באחת הארוחות המשפחתיות בעקבות סלידה בלתי ברורה שפיתחה לפתע כלפי האוכל המסורתי של חמותה. בנס לא היו נפגעים.


זו לא את, זה ההורמונים
זה מה שקורה כשהחשק, או תופעת ה-Cravings, משתלט עלינו. מחקרים מגלים שכ-70% מהנשים ההרות חוות את תופעת החשקים בהריון, בלי קשר לדת, צבע, תרבות או מספר ההריון.


אורלי וינטראוב-גלעד, דיאטנית קלינית, מסבירה שהשינויים ברמות ההורמונים בגוף הם כנראה האחראים לתאוות הללו: "בין כל השינויים שעוברים על הגוף במהלך ההריון, משתנים גם ההורמונים השולטים על תחושת הטעם והריח ומשפיעים על מרכזי הבקרה במוח. לכן, המוח מעביר לגוף מסרים שיכולים לבלבל אותו ולגרום לו להשתוקק למזונות מסוימים, אפילו כאלה שאנחנו בדרך כלל לא אוהבים, או לדחות אוכל שאנחנו אוהבים".


סלידה של נשים הרות מטעמים ומריחות שמהם הן נהנו לפני ההריון מכונה "אוורסיה", וגם הסיבות לקיומה הן הורמונליות. "יש מחקרים הטוענים כי חשק למאכל מסוים מעיד על כך שבגוף של האישה ההרה יש חוסר בוויטמינים ובמינרלים הנמצאים בו, כך שחשק עז לאכול בשר, לדוגמה, יכול להעיד על מחסור בברזל", מציינת וינטראוב-גלעד. "בהתאם לכך, יש הטוענים כי הימנעות של נשים ממאכלים מסוימים, כמו אלכוהול או משקאות עתירי קפאין, מעידה על קיומו של מנגנון הישרדות פסיכולוגי הגורם לאישה לסלוד מהם כדי להגן על גופה ולשמור על העובר המתפתח ברחמה".


יש לי קרייבינג לאבקת כביסה
בספרות המקצועית מתוארים גם מקרים של PICA – תופעה הריונית המאופיינת בהשתוקקות לחומרים שאינם אוכל, כמו קרח, אדמה, פחם, נייר, אבנים או אבקת כביסה, למרות שחלקם מסוכנים לגוף גם לא בתקופת ההריון. "האטיולוגיה של PICA אינה ידועה. אחת התיאוריות גורסת שהשתוקקות לדברים הללו מקילה על סחרחורות והקאות, ואילו תיאוריה נוספת טוענת שחוסר במינרלים כמו סידן וברזל גורם לרצון האישה ההרה לאכול את המוצרים המכילים אותם", מסבירה וינטראוב-גלעד. "אלה אומנם מקרים קיצוניים, והנשים כמובן מתאפקות ולא נכנעות לחשק, אך קיומם של מאוויים אלו מעיד על כך שהן זקוקות לבירור מעמיק אצל רופא, מכיוון שככל הנראה הנשים הללו נמצאות במצב של תת-תזונה".


וינטראוב-גלעד מדגישה כי המחקרים בתחום לא מספקים תשובות חד-משמעיות לסיבות להתקפי החשק, אך לגבי דבר אחד יש תמימות דעים מדעית: "למיתוס הרווח, לפיו מי שחשקה במאכל מסוים במהלך ההריון ולא קיבלה אותו – תלד תינוק עם כתם לידה בצורת המאכל שבו חשקה, אין אחיזה במציאות".


אז את יכולה להמשיך לנגב את השוקולד עם מלפפון חמוץ מבלי לחשוש מסימן של מלפפון על ירכו של תינוקך, אבל כדאי שתשקלי מחדש את הסטייק שאת מתכוונת לאכול בשלוש לפנות בוקר. גם אם הסיבות לחשקים ולסלידה ממזונות מסוימים אינן ידועות בוודאות, בהריון מומלץ לשמור על תזונה נכונה, להקפיד על ארוחות קטנות במשך היום והפחתה של צריכת סוכרים ופחמימות. אכילה נכונה תעזור לך לתגבר את הגוף בוויטמינים ובמינרלים ולבנות בסיס תזונתי איתן שיסייע לעובר שבתוכך להתפתח כראוי וללא מחסורים.



תזונה מומלצת
לויטמינים ולמינרלים חשיבות גבוהה בשמירת בריאות העובר במשך זמן ההריון. הדיאטנית הקלינית אורלי וינטראוב-גלעד מסבירה באילו מזונות יש ויטמינים ומינרלים החיוניים למהלך ההריון (ובכלל):
• חומצה פולית: זהו ויטמין הידוע ביכולתו למנוע מומים מולדים של מערכת העצבים המרכזית, וניתן למצוא אותו בקטניות, דגני בוקר מועשרים, פירות הדר וירקות ירוקים.
• סידן: הסידן משמש כאבן בניין חיונית לעצמות העובר ולעצמות האישה ההרה, ומחקרים הראו שיש קשר בין צריכת סידן להורדת לחץ דם. הסידן נמצא במזונות כמו מוצרי חלב, כרובית, חסה, סלרי, שקדים, סרדינים, שעועית ופטרוזיליה.
• ברזל: בשר הודו, עוף, בקר רזה, קטניות, טחינה, שקדים, טופו. במזונות מהצומח הברזל פחות זמין ובכדי לקבל את המירב מהברזל יש צורך בתוספת של ויטמין C ממקורות כמו פלפל, פירות הדר, קיווי, ועוד.
• אומגה 3: אומגה 3 תורמת להתפתחות מוח העובר ונמצאת בדג המקרל, סלמון, הרינג, סרדינים, גרעיני דלעת ואגוזים.
• ויטמין B12: נמצא במזון מהחי בלבד – בשר בקר, הודו וביצים.

 

להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites