ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


הגנה משמש בתינוקות וילדים
הקיץ כאן והילדים רוצים לבלות יותר ויותר שעות בחוץ, בשמש הנעימה. זה הזמן להיזכר שוב באזהרות החשובות של האגודה למלחמה בסרטן. שמירה על הכללים תוכל למנוע נזקים קשים שעלולה לגרום החשיפה לשמש.
ננסי ירחי מנהלת הקשרים הרפואיים בחברת וישי
עריכה אורנה מלכי לבנה

כולנו זקוקים לחשיפה לשמש, זהו המקור הראשון לוויטמין D, שחשוב לספיגת הסידן וחיוני לבניית עצמות.
במקביל,  יש לקחת בחשבון כי חשיפה לא מוגנת לקרני האולטרה של השמש גורמת נזק לעור, לעיניים, למערכת החיסון, ואחראית ישירה להתפתחות סרטן. רובנו גדלנו על המיתוס של החשיפה החיובית לשמש. תינוקות וילדים נחשפו לשמש במסגרת "אמבטיית שמש" או שהות ממושכת בפארק לאור השמש, במטרה להחדיר סידן לעצמות של הילדים וכך למנוע רככת. אכן, לקרני השמש השפעה חיובית וקליטתן על פני העור מסייעת להפיכת ויטמין D, בעל החשיבות הרבה בהחדרת הסידן לעצמות, מצורתו הבלתי פעילה לצורה הפעילה. אולם, למעשה די בחשיפה של 2- 3 דקות ביום לאור השמש כדי לייצר את הכמות היומית הדרושה של ויטמין D.


כוויות שמש הן גירוי המורגש בעור בלתי מורגל בשמש שנחשף לקרניים אולטרה-סגולות שלא הסתננו בעננים. העור כידוע מוגן מפני האור האולטרה-סגול ע"י השכבה הקרנית והצבען (פיגמנט) שבעילית העור (אפידרמיס). האזורים שבהם השכבה הקרנית דקה במיוחד נכונים בשעת חשיפה פתאומית לאור שמש חזק. תינוקות וילדים שעורם אינו מורגל לשמש, בהיר יותר, רך ופגיע יותר נפגעים יותר ממבוגרים, עורם מאדים מהר יותר, הופך מודלק ובעל רגישות יתר. לעיתים אף עלולות להופיע שלפוחיות.


כווית שמש אצל ילדים קטנים מסכנת אותם לטווח הקצר והארוך. הוכח באופן חד משמעי שכוויות שמש בילדות מעלות הסיכון להתפתחות מלנומה ממארת. חשיפה  לאור שמש חזק עלולה להכשיר את הקרקע לגידולי עור ממאירים. חישובים שנעשו במעבדות חברת ושיי הראו שרוב הקרינה האולטרה סגולה שאדם צובר בימי חייו נקלטת בשמונה עשרה השנים הראשונות לחייו. כמות הקרינה שאליה נחשפים תינוקות, ילדים ובני הנוער היא מהגורמים העיקריים לנזקי שמש והסכנה לגידולי עור בשנים מאוחרות יותר. רוב הילדים צוברים בין 50% ל- 80% מהחשיפה לשמש בחייהם לפני הגיעם לגיל 18 ולכן חשוב שהורים ילמדו אותם איך ליהנות מהשמש בבטחה וזאת ע"י נקיטת אמצעי הזהירות הנכונים אשר יפחיתו באופן משמעותי את הסכנה שילד יפתח סרטן עור. אחת הדרכים החשובות ביותר להגן על הילד היא כמובן להראות לו דוגמה אישית.


מדוע השמש מסוכנת?


השמש מקרינה אור לכדור הארץ, וחלק מהאור מכיל קרניים אולטרה סגולות בלתי נראות (UV). כאשר קרניים אלו מגיעות לעור, הן גורמות לשיזוף, כוויות ונזקים נוספים לעור. אור השמש מכיל 3 סוגים של קרניים אולטרה סגולות: UVA, UVB ו- UVC:


קרני UVA


יוצרות "חמצון" של העור, פוגעות בגמישותו ומזרזות את הזדקנותו. לקרניים אלו גם תרומה משמעותית להיווצרות סרטן העור.
קרני UVA עוברות את שכבת האוזון (השכבה המגנה של האטמוספרה ועוטפת את כדור הארץ), ובשל כך החשיפה אליהן היא הגבוהה ביותר.
במיטות שיזוף למשל, נעשה שימוש בקרניים מסוג זה, ללא תיווך האטמוספירה, מה שהופך מיטות אלו למסוכנות מאוד.
קרני UVA הן שמעניקות לעורנו את הגוון השזוף, עם חשיפתנו אליהן.


קרני UVB


הקרניים המסוכנות. גורמות לכוויות, קטרקט קורטיקלי (ערפול של עדשות העיניים) ונזק למערכת החיסונית. קרניים אלה תורמות להתפתחותו של סרטן העור מסוג מלנומה - סרטן העור המסוכן ביותר, שנקשר לכוויות UVB חמורות שקורות לפני גיל 20.
רוב קרני UVB נקלטות ע"י שכבת האוזון, אבל  גם המעטות שבהן שחוצות את שכבה זו מסוכנות מאוד והשפעתן אינה ניתנת למדידה על פי צבע העור.


קרני UVC


המסוכנות ביותר, אך למרבה המזל, קרניים אלו נחסמות ע"י שכבת האוזון ולא מגיעות לכדור הארץ.


מהם הדגשים בהגנה על תינוקות מפני השמש?

  • מומלץ לא לחשוף כלל תינוקות רכים עד גיל חצי שנה לשמש. ובדגש על השעות שבין 9:00 בבוקר ל 16:00 אחה"צ.
  • אין לצאת עם תינוקות עד גיל שנה לבילוי על שפת הים או הבריכה בשעות אלו.
  • בכל יציאה מהבית יש לקצר את זמן החשיפה או אפילו המעבר באזורים עם שמש ישירה למינימום ההכרחי. את העגלות יש לכסות בסככה או שמשיה.
  • אמצעי ההגנה היעיל ביותר הוא לבוש המגן על הגוף: כובע, חולצה עם שרוולים, מכנסיים וגרביים.
  • מגיל 6 חודשים ואילך ניתן למרוח כחצי שעה לפני החשיפה לשמש (גם הקצרה ביותר) מסנן קרינה.  יש למרוח את האזורים החשופים במסנן קרינה עם מקדם הגנה 15SPF לפחות. רצוי שהמסנן יהיה מסנן פיזיקאלי המבוסס על גרגירי טיטניום אוקסיד ולא מסנן עם חומרים כימיים העלולים לגרום לאלרגיה ולצריבה בעיניים.


מהם הדגשים בהגנה על ילדים מפני השמש?

  • חשוב לדאוג שהילדים ילבשו ביגוד מתאים, לא יסירו את החולצה בשהותם בחוץ, יחבשו כובע רחב שוליים וירכיבו משקפיים מסננות קרינה.
  • כל בוקר לפני היציאה מהבית יש למרוח תכשיר מסנן קרינה על אזורי הגוף הגלויים.
     חשוב לוודא שכללי ההגנה יתקיימו במלואם גם כאשר הילדים לא בחסות ההורים: בזמן שהותם בפעוטון, בגן הילדים, בביה"ס בקייטנה, בתנועת הנוער. לשם כך יש לדרוש מהגננת ומהמורים לתכנן את הפעילות בקייטנה ובשיעורי ספורט כך שהילדים לא ימצאו בחוץ אחרי השעה 10:00 בבוקר.
  • כובע רחב שוליים: מחקר שנערך לאחרונה הוכיח שכובעים ללא שוליים רחבים אינם יעילים להגנה בפני שמש. חוקר אנגלי בשם דפי בדק את מידת ההגנה של 82 סוגי כובעים שונים. הוא מצא שכל הכובעים מגנים על המצח אך אף אחד לא מספק הגנה מספקת לסנטר. התברר שכובע מצחייה לשמש מגן על האף אך מותיר את שאר הפנים חשופות לקרינה. לעומתו כובע עם שוליים ברוחב של 5-7 ס"מ מגן על רוב הפנים במידה שווה למקדם הגנה מספר שלוש. מאחר שזו מידת הגנה יחסית נמוכה מומלץ בכל מקרה להשתמש גם במסנן קרינה.
  • אלמנט הפיגמנט בעור הנקרא מלנין, מגיב לחשיפה לקרני UV. גוון העור הטבעי נקבע על בסיס המצאות המלנין בעור. עור בהיר-מיעוט מלנין, עור-כהה ריבוי מלני.
    ולכן אם ילדיכם בעלי גוון עור בהיר, קיים בעורם מעט מלנין היכול לספוג את קרני ה-UV ולהגן עליהם. אם ילדיכם בעלי גוון עור כהה, קיים בעורם מלנין המגן עליהם.
    אולם, יש לזכור  כל חשיפה לקרני UV גורמת לנזק וכוויה גם לבעלי עור כהה.


סיכון מוגבר בילדים

  • בעלי שומות על העור (או עם נטייה לפתח שומות).
  • עור ושיער בהירים.
  • ילדים עם היסטוריה משפחתית של סרטן כולל מלנומה.


לידיעתכם

לא כל אור שמש שווה בריכוז ה-UV שלו. עוצמת קרני השמש תלויה בעונות השנה, במיקום וברוחב הגיאוגרפים:

  • קרני UV חזקות יותר במשך הקיץ.
  • זכרו שעונות השנה תלויות גם במיקום הגיאוגרפי, אם אתם מטיילים בחו"ל בזמן הקיץ, אתם צריכים לארוז אמצעים להגנה משמש.
  • הגנה מוגברת נדרשת גם ליד קו המשווה, ובמקומות בהם שכבת האוויר והעננים דקה ומאפשרת חדירה של יותר קרני UV מזיקות.
  • אם אתם עושים סקי בהרים, דאגו למרוח קרם הגנה. השלג מחזיר קרני UV ומגביר את טווח הפגיעה שלהן.


כיצד נגן על הילדים

  • הימנעות משהייה בשמש לזמן ממושך, ובעיקר כשהיא במרכז השמים (בד"כ משעה 10:00 ועד 14:00 בצהריים). אם בכל זאת יצאתם לשמש, הקפידו למרוח את הילדים במסנן קרינה לפחות חצי שעה לפני תחילת החשיפה.
  • חשוב מאוד שתקפידו למרוח גם קרם הגנה, גם כאשר הם משחקים בחצר הבית, או יצאתם ברכב לקניות.
  • זכרו מרבית נזקי השמש קורים כתוצאה מחשיפה מקרית במשך היום ובמהלך פעילות יומית ולא בחוף הים.
  • עננים אינם מקדם הגנה: אפילו ביום מעונן וקריר אנחנו חשופים לקרני UV. השמש הבלתי נראית" גורמת לכוויות שמש לא צפויות ולנזק רב לעור.


איך בוחרים את מקדם ההגנה (SPF)המתאים?


יש לספק לעור הגנה המתאימה לסף הרגישות שלו. אולם, צריך לזכור שככל שמקדם ההגנה עולה, כך גם ריכוז הכימיקלים שבקרם עולה, מה שיוצר רגישות גבוהה בעיקר אצל ילדים. מתוך כך חשוב להשתמש במקדמי הגנה המספקים הגנה נאותה ובמקביל אינם יוצרים גירוי. טווח זה נע בין  15-30 spf . בנוסף, יש לקחת בחשבון כי המספרים של מקדמי ההגנה נקבעו בתנאי מעבדה ולכן, יש חשיבות גם לאיכות המריחה, כיסוי, הזעה ופקטורים רלוונטיים נוספים. במקרים כאלו יש להעדיף מקדם הגנה של 30 spf או לחילופין מריחה תכופה יותר.


כיצד יש למרוח את מסנן הקרינה ובאיזה תדירות?

  • מוטב למרוח את תכשיר ההגנה כ-30 דקות לפני היציאה מהבית. מריחה של תכשיר ההגנה מיד לפני היציאה לשמש לא תספק את ההגנה ברגע החשיפה מאחר התכשיר עדיין לא נספג בעור.
  • כל התכשירים מספקים הגנה ל כ-שעתיים. לכן יש לחזור ולמרוח את תכשיר ההגנה משמש כל שעתיים.
  • יש לחזור על המריחה לאחר כל שהות במים. גם את התכשיר עמיד במים, חלקו נשטף.
  • יש למרוח את קרם ההגנה על הפנים, מפתח החזה, העורף והזרועות. כשהולכים לים או לבריכה יש למרוח את תכשיר ההגנה משמש על כל החלקים החשופים של הגוף.


מספר המלצות לרכישת תכשיר הגנה משמש

  • הדרך לחישוב פקטור ההגנה משמש (spf) : המספר שנקוב על תכשיר ההגנה כמקדם ההגנה שלו הוא הפקטור לחישוב זמן ההגנה שלו. לדוגמא: אם עורך נצרב תוך 5 דקות מרגע החשיפה לשמש, אזי אם תשתמשי במקדם הגנה בעל ערך של 15 spf, עורך ייצרב פי 15 יותר זמן מאשר היה נצרב ללא הגנה. קרי 5 דקות X 15 spf =75 דקות.
  • לילדים בני חצי שנה וגדולים יותר, בחרו SPF 15 או יותר כדי למנוע כוויות מהשמש ושיזוף.
  • בחרו קרם הגנה שכתוב על התווית שמגן נגד קרני UVA ו-UVB.
  • כדי למנוע אלרגיה בעור הימנעו מקרם הגנה עם PABA ואם לילדכם יש עור רגיש חפשו מוצר עם המרכיב הפעיל דו-תחמוצת טיטניום (חוסם ללא כימיקלים).


דגשים נוספים

  • תרופות מסוימות מגבירות את רגישות העור לקרני UV. גם ילדים בעלי עור הנוטה לא להישרף יכולים לפתח בקלות כווית שמש בתוך דקות אם הם לוקחים תרופות מסוימות.
  • ילדים בעלי עור בהיר הם יותר רגישים. שאלו את רופא הילדים שלכם או את הרוקח אם התרופות (במיוחד אנטיביוטיקה ותרופות נגד אקנה) שילדיכם לוקחים יכולות להגביר רגישות לשמש.
  • אמצעי הזהירות הטוב ביותר הוא פשוט להתכסות או להישאר בתוך בית, אפילו קרם הגנה לא יכול תמיד להגן על העור מרגישות לשמש הנגרמת מתרופות.


כיצד לטפל בכוויות שמש

  •  שהיה בצל עד שהכוויה תחלים.
  • הושיבו את הילדים באמבטיה קרירה (לא קרה) או מרחו בעדינות רטיות קרירות ורטובות על העור כדי להקל על כאבים וחום.
  • מרחו ג'ל אלוורה על הכוויות. הוא מצוין להקלה של כוויות שמש ועוזר לעור להחלים מהר.
  • תנו להם משככי כאבים (בהתאם לגילם).
  • מרחו קרם לחות כדי להשיב מים לעור ולעזור להפחתת נפיחות.
  • באזורים עם כוויות חמורות מרחו שכבה דקה של קרם הידרוקורטיזון. (הימנעו ממוצרי עזרה ראשונה המכילים בנזוקאין כי הם גורמים לגירוי העור ולאלרגיות והתייעצו עם רופא).
  • אם הכוויה חמורה ונוצרות שלפוחיות גשו לרופא.
  • בכל מקרה אין  לגרד את העור הפגוע, לפוצץ או למעוך את השלפוחיות.


סיבוכים חמורים נוספים הקשורים לחשיפה לשמש וחום


סימנים המחייבים התייחסות מיוחדת והגעה לטיפול רפואי דחוף: התעלפות, תשישות, מכת חום עם או בלי כוויות נראות לעין,  חום בלתי מוסבר גבוה מ-38.9 מעלות צלזיוס,  כווית שמש עם זיהום, תחושת סנוור, בחילות, הקאות, הזיות ושלשולים.


 

 

להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites