ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


בעיות שפה ותקשורת בתינוקות ופעוטות

יותר ויותר תינוקות וילדים נזקקים בשנים האחרונות לטיפול של קלינאי תקשורת. מהי "קלינאות תקשורת", במה הקלינאים מטפלים, ומהם סימני האזהרה לקשיי תקשורת ודיבור אצל תינוקות 


שירלי לב-גילון

יהונתן התחיל להגיד מילים ראשונות רק בגיל שנתיים. אימו, מיה אמודי, החליטה לפנות לטיפול אצל קלינאית תקשורת, "הקלינאית החלה ללמד את יהונתן מילים. היא ישבה באופן אינטנסיבי ופיתחה את אוצר המילים שלו". כעבור שנה וחצי יהונתן למד לדבר באופן שוטף. הטיפול הפרטני, אחד על אחד, והעקביות עשו את שלהם. "כל פוש שנותנים לילדים שתורם", מוסיפה אמודי.


קלינאי התקשורת עוסקים באיתור, אבחון תפקודי, טיפול ושיקום, מניעה, יעוץ, הדרכה ומחקר בתחומים השונים של שמיעה, שפה ותקשורת, דיבור ובליעת מילים בילדים ו/או מבוגרים. בשנים האחרונות יש עלייה במספר הילדים הנדרשים לאבחון וטיפול קלינאי תקשורת. "הירידה בשמיעה היא בעיקר בשל נוזלים באוזניים. אבחון השמיעה מתחיל מגיל מאוד מוקדם. אצל פגים, למשל, יש מעקב בנוגע לשמיעה. בכל תקופת הילדות נושא השמיעה קריטי להתפתחות. ירידה קלה בשמיעה יכולה לגרום לעיכוב בהתפתחות השפה והדיבור", אומרת מיכל חי, קלינאית תקשורת.


התפתחות התקשורת
 התפתחות התקשורת מתחילה כבר מהרגע הראשון, מהלידה. בשנה הראשונה לחיי הפעוט אנו שמים דגש רב על הבנת השפה. התינוק מתחיל לרכוש לאיטו אוצר מילים ולומד את הטון שלהם. לדברי חי ניתן לראות אצל ילדים לקויי שמיעה דילוג על השלב של המלמול, בשל חוסר במשוב. "קשר של חיוכים, קשר עין או מלמול, במידה והם לא קיימים מגיל שישה חודשים – יש לשים לב לכך", אומרת חי.


השנה הראשונה קריטית
קלינאי התקשורת מתייחסים לשנה הראשונה כשנה קריטית. "מהלידה ועד גיל שנה נתייחס להתפתחות התקשורת בין ההורה לזאטוט, להבנת שפה וליצירת אוצר מילים עד בנייה של משפטים פשוטים. הזמן המומלץ לפנות לטיפול הוא כאשר הילד הגיע לגיל שנתיים ומתקשה בשימוש בשפה לא מילולית, הכוללת ג'סטות, הבעות פנים, הצבעה ובעיות  בהבנה של השפה", אומרת חי.


בעיות בתקשורת ניתן לאבחן כבר בשלבים הראשונים להתפתחותה, כאשר התינוק מצביע או אומר 'את זה'. אך לדברי חי צריך להיזהר באמירה זו כי טווח הנורמה להתפתחות בין תינוק לתינוק הוא נורא גדול. קלינאי התקשורת יבדקו אצל התינוק את היכולת להבין את השפה המדוברת בהתאם לגילו, והאם הוא יודע להביע את עצמו, למשל, האם הוא יכול לצרף מילים למשפטים.


הילד מדבר לא ברור 
סימנים נוספים שעלולים לעורר חשד הם כאשר ילד בן שנתיים וחצי מדבר באופן לא ברור. "ילד בן שנתיים וחצי, שאוצר המילים שלו דל במיוחד, וגם מה שהוא אומר מאוד משובש, כזה 'שרק אמא מבינה אותו' – זו נורה אדומה", אומרת מיכל. "בגיל כזה אנו מצפים שיוכל לצרף מילים למשפט, ושהדיבור יהיה מובן."


תפקיד חשוב יש גם לגננת, שיכולה לראות את הילד בתוך הסביבה החברתית שלו, ואיך הוא מתפקד ביחס לילדים אחרים. מה הוא עושה כשהוא רוצה משהו ואיך הוא מבטא את עצמו מבחינה תקשורתית.


יש גם קשיים אובייקטיביים שצריך לקחת בחשבון לפני שממהרים לטיפול. "אם הילד מדבר שתי שפות, ניקח זאת בחשבון. צריך גם לבדוק מי טיפל בילד, המטפלת או אמא, ועד איזה גיל הוא היה בבית", מסבירה חי.


דרכי הטיפול הינן אישיות ונבנות בהתאם ליכולותיו של הילד בתחומי השפה השונים (צורה, תוכן ושימוש), ובתחומי התפקוד השמיעתי, כפי שעולה באבחון. הטיפול עשוי לכלול עבודה פרטנית עם הילד, ו/או פעילות בקבוצה קטנה של ילדים, וכן הדרכה להורים והמטפלים בהתאם לצורך.

 

להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites