ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


לימוד אנגלית בגיל הרך, טוב או לא?
איזה צבע זה בלו, ומה זה גוד מורנינג? אם הילד שלכם הגיע לגיל המופלג שנתיים סביר להניח שהוא לומד בגן אנגלית בסיסית. זה לא שהוא ישיג לכם ויזה לארה"ב אבל לפחות יכיר שפה חדשה תוך כדי משחק. טריי אנד אנג'וי.
שבי רוזנפלד

לפני שנה וחצי שהינו למשך מספר חודשים בטוקיו. הבן שלי היה בן ארבע וחצי והסתובב די הרבה עם ילד בגילו, ישראלי שכמה חודשים קודם לכן נכנס לגן בינלאומי וכבר דיבר אנגלית שוטפת. אחרי כמה ימים הקטן כבר התחיל ללהג באנגלית ואפילו להעיר לי על המבטא שלי. "אימא! לא אומרים 'פיש', אומרים 'פש'", אמר בהתנשאות וחזר בשקיקה לשיעור אנגלית עם המטפלת ישראלית שגרה איתנו. אם היינו נשארים עוד קצת – הנושא הזה כבר היה מטופל...


מאז שחזרנו לארץ לא הצלחנו לשחזר את החוויה. חוג האנגלית החד שבועי שאורי קיבל בגן ואפילו כמה שיעורים פרטיים שלקחנו לא הצליחו להניב יותר משמות של חיות. שיעורי המשחק-אנגלית כבר לא התאימו לרמה שלו. אני רציתי שיידע לדבר.


הו נידס איט? (מי צריך את זה בכלל?)


המסקנה הכואבת הייתה כתובה על הקיר: הקליטה הקלה של שפות שכולם מדברים עליה מתרחשת רק כשהילד נמצא באופן טבעי בסביבה כזאת. כשהילד לא נזקק לשפה באופן מיידי, ואין לו חברים שמדברים אנגלית, השפה לא הופכת לחלק מהיום-יום שלו והופכת למשהו מאולץ.  כבר עדיף להתמקד בחוגים עם החבר'ה, כדורסל, כדורגל – רק שיוציא קצת אנרגיה.


נוגה לדרמן, אמא לדןדן ויונתן חוותה חוויה דומה: "אנחנו שהינו תקופות ארוכות בארה"ב ויונתן ידע קצת מילים ונורא רצה לדבר אבל החוגים בגנים בעייתיים עבור מי שקצת יותר מתקדם ומציעים בעיקר אוצר מילים קטן ודפי צביעה. אני רוצה שידברו איתו באנגלית ויעסקו בדברים שמעניינים אותו ביום-יום. לדוגמא לשחק איתו משחק קלפים באנגלית ולעשות איתו דברים ביחד תוך שיחה באנגלית קלה. השנה הוא נכנס לכיתה א' ואני כנראה ארשום אותו לקבוצת ילדים קטנה אחר הצהריים שמורכבת מילדים שיודעים קצת אנגלית. המשחקים האלה שעושים בחוגים לא ממש מתאימים פה. אני מאמינה בלימוד מהסוג הישן".


איך אומרים "חוג" באנגלית?


ובכל זאת – לצד שיעורי ההתעמלות, המוסיקה וחוגי הליטוף – חוג אנגלית הפך לדבר שבשגרה בגני הילדים. איילין רבינוביץ' מעבירה כבר 16 שנה חוגי אנגלית בגן העירוני "אשכול גנים" בת"א ומלמדת בכיתות א'-ו' בבית ספר הפתוח ביפו. "אין שום סיבה ללמד ילדים בגילאים קטנים אנגלית בצורה אינטנסיבית ודידקטית. בגילאי 3-4 חשוב לדעתי להדגיש דווקא מוסיקה, תנועה, וכל מיני כישורים כלליים יותר שהילדים מתחברים אליהם".


איילין מאמינה שניתן לחשוף את הילדים לשפה האנגלית בצורות טבעיות יותר. "אפשר ללמד אותם בבית את הברכות הבסיסיות  כמו good morning או good night, להשמיע להם מוסיקה באנגלית ולהדגיש משפטי מפתח שחוזרים על עצמם כמו I love you. אפשר לראות איתם טלוויזיה באנגלית - הם אומנם לא יבינו כלום אבל יתפשו את הצליל ולאט לאט זה יישמע להם יותר מוכר".


הלקוחות של אורית אייזין קטנים עוד יותר- היא מלמדת אנגלית בגנים ובחוגים אחה"צ ילדים החל מגיל שנתיים. ילדים שבקושי יודעים לדבר עברית כבר שוברים את השיניים במילים באנגלית.  "הקטנים קולטים בצורה מדהימה. הם לא תופסים את זה כשפה זרה אלא כעוד משהו שהם שומעים. ההורים לא יכולים להבחין בידע שלהם בשלב זה כי בשנה הראשונה הם רק קולטים ועדיין לא מדברים. אבל כשהם ממשיכים איתי, אני רואה את הקליטה שלהם וזה בסיס מצוין להמשך. בגיל שלוש הם כבר אומרים צבעים".


קאם פליי וויט' מי


אל השיעורים של אורית מתלווים בוב, ג'ק וסילביה הבובות. מי שלא מצליח להתחבר לאנגלית – שלפחות ייהנה משיחה קלה עם בוב. גם איליין מעדיפה ללמד באמצעות משחק. בשיעורים שלה היא מדגישה את נושאי הצבעים, החיות, מאכלים בסיסיים. היא מתחילה עם מילים כמו בננה, המבורגר, פסטה, שמופיעות גם באנגלית, ואז לילד יש תחושה שיש לו אוצר מילים. בלימוד שמות הצבעים היא מלווה כל צבע בתנועת יד ולילדים יש אפשרות לזכור את זה דרך התנועה. גם שירים פשוטים באנגלית עוזרים מאוד בקליטת השפה. "יש ילדים שקולטים מהר מאוד וזוכרים את המילים וזה בעצם הבסיס של השפה שלהם", אומרת איילין, "בתור ילדים גדולים  הם באים להודות לי על ההתחלה הזאת שעשו איתי. ילדים אחרים באים בעיקר לשחק  וזה גם בסדר גמור. מה שהכי חשוב שהאנגלית תהיה דבר כייפי ולא מרתיע. חשוב מאוד להימנע מתחרותיות  ואסור לדחוף ילדים ללמוד אנגלית. על חוגים פרטיים אני ממליצה רק אם יש בקשה מצד הילד".


מה הלאה?


"בחצי שעה פעם בשבוע", מודה איילין,  "אי אפשר להגיע לשליטה בשפה. אבל זה סוג של הכנה. כשיגיעו לבית ספר זה כבר לא יישמע חדש ומפחיד וזה מעורר את הסקרנות שלהם לדעת יותר. אנגלית היא עוד מקצוע בין תחומים רבים שטובים לילדים. אפשר ללמד את הילדים הכל, אפילו טניס, הם תמיד ילמדו מזה משהו, העיקר שיעשו את זה מתוך רצון וכיף. רק אסור לצפות ליותר מידי, הם ממש לא יתחילו לדבר שוטף עדיין".


גם אורית מודעת לבעיה שגם ילדים בני חמש לומדים בעיקר מילים ולא ממש מתקדמים. "באמת יש בעיה, כי יש רמות שונות לילדים שמגיעים בגיל 5. אני יודעת שלילדים שהמשיכו איתי כמה שנים יש ידע מדהים ונורא קל להתקדם איתם, אבל תמיד יש רק 5 כאלה ו15- האחרים התחילו רק עכשיו". מצד שני, חשיפה לשפה מגיל מוקדם עוזרת למנוע מחסומים עתידיים. "הבן שלי בן שש, למד רק את מה שאני מלמדת בגנים ולא יותר מזה, והיום הוא גולש במחשב ומשתמש באנגלית. הוא לא נרתע ממנה ולומד כל יום יותר ויותר. האנגלית היא חלק גדול מהמציאות של הילדים וכדאי לחשוף להם אותה מההתחלה".


אז מה אני עושה עכשיו? עם המילים הבסיסיות שכבר יש לו - מספרים, צבעים, חיות, אני מנסה לדבר ולתרגל איתו בעצמי. אתמול למשל שאלנו וענינו על הצבעים של דברים שנמצאים בבית, כשהדגש הוא להרכיב משפטים. What color are the flowers? ומלמדים אותו לענות תשובה מלאה: the flowers are pink. מכאן הוא למד שמות של חפצים, למד להרכיב תשובה ומתי משתמשים בis וare. היה כיף. תנסו בעצמכם, זה יופי של בונדינג... 



 

 

להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites