ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


שיפור יכולות בעזרת שיטת ורדי

הפרעות קשב וריכוז, לקויות למידה – כל אלה כבר מזמן הפכו לשגורים בפי כל, ונדמה שמספר הסובלים מלקויות כאלה ואחרות שווה כמעט למספר הגישות לטיפול בבעיה. אחת מהן היא שיטת ורדי, שמתמקדת בטיפול דרך מערכות הקואורדינציה המרכזיות

שירלי ורדי, 
מפתחת שיטת ורדי לטיפול בלקויות למידה

שוב הלכתם לאסיפת הורים ושמעתם ש"יש לילד שלך פוטנציאל גבוה אבל הוא אינו ממצה אותו"? ישנם לא מעט ילדים ובני נוער שבאמת מתקשים למצות את הפוטנציאל הטמון בהם. נכון, תמיד אומרים להם שהם חכמים ורוב הזמן גם הם חושבים כך, אבל קשה להם להתרכז, הם לא זוכרים להכין שיעורים, הם למדו נהדר למבחן וברגע האמת שכחו הכול...


שיטת ורדי לטיפול במגוון לקויות התפתחות, למידה, תפקוד ומיצוי היכולת הטמונה באדם החל מגיל הינקות היא שיטה שפותחה בין היתר על מנת לתת מענה לאותם ילדים ובני נוער אשר חשים תסכול, ודימויים העצמי נפגע בשל הפער בין הישגיהם לבין הפוטנציאל שלהם.


מהי שיטת ורדי?
הבסיס של שיטת ורדי הוא נירו-פיזיולוגי. כלומר, בבסיס השיטה עומד הקשר בין תפקודי המוח לתפקודי הגוף. הרעיון פשוט: מערכות קואורדינציה תקינות יביאו לתפקודי מוח תקינים. במילים אחרות, שיפור הקואורדינציה יביא לשיפור בריכוז, ביכולת לעשות כמה דברים במקביל (פיצול קשב), ביכולות הקריאה והכתיבה, במיומנות ארגון אינפורמציה ושליפה שלה, בכושר ההתמצאות במרחב, בלימוד שפות ומתמטיקה ועוד. מכאן ששיפור בתחום המוטורי יביא לאפשרות לכך שהמטופל יממש את הפוטנציאל הגלום בו.


השיטה מאבחנת ומטפלת במערכות הקואורדינציה המרכזיות:


מודעות הגוף - מצביעה על היכרות ילד את איברי גופו ברמה שכלית ותחושתית, ויכולתו להניעם ביחס למרחב נייח ומשתנה.


מערכת ההצלבה - משקפת את היכולת לתאם בין שתי אונות המוח.


תפיסה מרחבית - בונה את "הספרייה הפנימית" במוח ומכאן את היכולת לארגן אינפורמציה ולשלוף אותה.


הפרדות - פיצול קשב. לכול אדם במצב תקין צריכה להיות היכולת לבצע ארבע פעולות במקביל (הסבר בהמשך).


טיפול בילדים ובני נוער
שיטת ורדי מיועדת לטיפול במגוון רחב של גילאים, בנוסף לטיפול בחינוך המיוחד. חלק מהבעיות נפוצות במיוחד בקרב ילדים ובני נוער, למשל קשיי קשב וריכוז, לקויות למידה ותפקוד שונות, דיסגרפיה, קושי ברכיבה על אופניים/שחייה/ריקוד, חוסר הצלחה במבחנים ביחס לרמת הידע, מוטוריקה עדינה ועוד.


תארו לכם שאתם יושבים בכיתה ומקשיבים למורה שמדבר על משוואה עם נעלם אחד או על  ההיסטוריה של אירופה בימי הביניים. ליד השולחן שמאחוריכם מתחילים שניים לפטפט. אתם יודעים שעליכם להתרכז במורה אבל אינכם מסוגלים. כשהם גומרים לדבר אתם מצליחים להחזיר את המיקוד למורה אבל אתם כבר לא מבינים על מה הוא מדבר.


הסיטואציה שמתוארת כאן היא סיפור פשוט ונפוץ של קושי בפיצול קשב. לכול אדם צריכה להיות היכולת לעשות ארבע פעולות במקביל: מוטורית אוטומטית, מוטורית רצונית, חשיבתית והתייחסות להפרעה סביבתית. כלומר, לפצל קשב בין ארבע פעולות שונות. כשלאדם יש קושי בכך רמת התפקוד שלו יורדת. הטיפול בשיטת ורדי נועד להעלות את רמת ההפרדות של ילדים ובני נוער, כך שיוכלו לבצע עד חמש או שש פעולות במקביל.


זוהי רק בעיה אחת מתוך מגוון בעיות שניתן לטפל בהן. הטיפול בילדים ובבני נוער שאינם בחינוך המיוחד הוא שבועי ואינו מצריך אימון בבית. יותר מכך, ה"אני מאמין" בשיטה הוא כי אם מבנה הטיפול מתייחס לרמת הקואורדינציה של המטופל, לאישיות ולקלט שלו, הרי שאימון יומיומי עלול להזיק. גירוי שבועי נכון בונה את הקשרים במוח ואימון עלול לגרום להצפה.


שיטת הטיפול בילדים אינה דידקטית אלא להיפך, היא נעשית תוך כדי משחק ושימוש במכשירים ובמשחקים. כשילד נהנה מטיפול ואינו נמצא במתח, יש סיכוי גבוה יותר שהוא יבוא לטיפול מרצון, גופו יהיה נינוח, הוא ינשום טוב יותר והתוצאות יהיו מהירות יותר.


טיפול בתינוקות
בעולם אידילי היינו מצפים שמערכות הקואורדינציה של התינוק יתפתחו בצורה מושלמת באופן טבעי: שהוא יזקוף את הראש במועד, שיאהב לשכב על הבטן, שיזחל זחילה תקינה ושיילמד להתיישב לפני שיעמוד. אבל אנחנו לא חיים בעולם כזה.


גורמים רבים משפיעים על ההתפתחות המוטורית של תינוקות ועלולים לגרום לקשיים התפתחותיים קלים או חמורים: תנוחת העובר ברחם, לידה מכשירנית, גנטיקה, שימוש יתר בסל-קלים ובטרמפולינות, הושבה טרם הזמן, אי-השכבה על הבטן ועוד רבים אחרים. הטיפול יכול להיות מתמשך או חד-פעמי עם המלצות להורים על תרגילים לביצוע בבית, תלוי בחומרת הקושי ההתפתחותי.


עקרון בסיסי בשיטת ורדי הוא כי הטיפול לא בעת  בכי.  ראשית, כשאדם בוכה, גופו מתכווץ ואנו מאמינים שבמצב כזה הוא אינו יכול ללמוד, כך שהטיפול הופך לחסר תועלת. שנית, כשתינוק בוכה הוא משדר מסר של מצוקה. אנו מאמינים כי המשך טיפול במצב כזה משדר לתינוק חוסר הקשבה, דבר העלול להיות בעייתי מבחינת הקשר שלו עם המטפל ועם הוריו.


הטיפול נעשה דרך מגע רב ועיסויים ובאמצעות תרגילים שמלמדים את התינוק להניע את גופו בצורה טובה יותר. תינוקות הם תלמידים טובים ולומדים מהר, הם כמו ספוג הקולט הכול. על כן, חשוב להגיע עם תינוק לטיפול כמה שיותר מהר, בגיל צעיר.


 איך הומצאה השיטה?

שירלי ורדי, מפתחת שיטת ורדי ובעלת "מרכז ורדי", בית ספר להכשרת מטפלים ומאבחנים במגוון לקויות למידה ותפקוד, המציאה את השיטה בעקבות התנסות אישית. היא מספרת:
"אני אוהבת לתאר את עצמי כמקרה קלאסי של "סינדרלה": גדלתי כילדה עם בעיות למידה כגון: דיסלקציה, ADHD ועוד. טיפולים רבים שעברתי בילדותי בניסיון לתקן את הלקויות השונות נכשלו כולם. דרך חשיפה לתחום מסוים מאד של פעילות קואורדינטיבית גיליתי לשמחתי כי חלק ניכר מקשיי הלימוד שמהם סבלתי נפתרו ולראשונה בחיי יכולתי להביא לכדי מיצוי את הפוטנציאל האמיתי שלי. בעקבות כך חקרתי וגילתי את הסיבות שעמדו בבסיס לקויות הלמידה והתפקוד השונות בכלל ושלי בפרט. לאחר שרותי הצבאי התחלתי בתהליך ארוך של לימודים במהלכו "התחבר" הידע והרעיון התיאורטי שלי- יכולות הפעלה מוטורית, הקשר בין גוף למוח, אנטומיה ופיזיולוגיה עם לימודי הנוירו-פיזיולוגיה והנוירו-פסיכולוגיה והביא להבשלת פיתוח "שיטת ורדי".

 

 

 

 

להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites