ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


פיתוח כישורי משחק ואינטראקציה של ילדים
הילד חוטף צעצועים ולא מוכן לחלוק אותם? אולי הוא בסך הכל מבקש להצטרף למשחק ולא יודע איך לעשות זאת. איך מתפתחים כישורי המשחק אצל ילדים, ובאיזה שלב אפשר להניח להם לשחק לבד מבלי לחשוש מהיתקלויות לא נעימות? ומה תפקידו של המבוגר בכל התהליך?
דקלה בומש, מנחת קבוצות הורים, בוגרת MA מוסמך לגיל הרך

כבר בחודשי חייו הראשונים הילד נחשף לאינטראקציות חברתיות. בגיל שישה שבועות לערך הוא מגלה כי כאשר הוא מחייך הסביבה מגיבה אליו באופן חיובי, מחייכת אליו בחזרה, מחבקת וכו'. הסבתא עושה לו פרצופים לתוך העגלה, הדודה משמיעה קולות מוזרים. האינטראקציות האלה מספיקות לתינוק בן יומו – אבל ככל שהילד גדל הוא זקוק למיומנויות מורכבות יותר, שמטרתן אינה רק ליצור קשר אלא להביא לאינטראקציה משותפת אמיתית.

מה הקוד שלכם?


במדינת ישראל ילדים רבים שוהים במסגרות חינוכיות כבר מגיל צעיר ביותר, ולמשך זמן ממושך יחסית (של 8-9 שעות ביום). השייכות למסגרת חינוכית חושפת את הילד הצעיר למצב קבוצתי אינטנסיבי ולהתנסויות חברתיות ממושכות עם ילדים אחרי בני גילו.


איך הילד מגיב לאינטראקציות הראשונות בחייו? כמונו המבוגרים, הילדים מתנהגים באופן שונה בקבוצות שונות – יכול להיות שבבית הילד מלא ביטחון ונוכחותו דומיננטית, אבל ברגע שנכנסים לחדר ילדים נוספים הוא משתתק ונצמד לפינת החדר. ילד שאוהב לשיר ולרקוד במסגרת המשפחתית המצומצמת יכול למצוא את עצמו חסר קול במסיבת חנוכה בגן. יש ילדים שירגישו ביטחון בכל מצב – ויש כאלה שישנו התנהגותם בהתאם ל"קהל". 


בהתאם לכך – גם לכל קבוצה יש קוד התנהגות משלה. אנחנו לא מתנהגים בבית כפי שננהג במשרד, עם חברים או בתור לקופת חולים. בבואנו לקבוצה אנו מנסים ללמוד לזהות את הקוד המיוחד לה, ולהתאים את התנהגותנו לקוד זה. מה קורה לילד בגיל הרך כשהוא מנסה להצטרף לקבוצה? כיצד ילדים לומדים להתאים את עצמם לקבוצה?


כולכם שחקו נא עימי


לכל ילד יש את הדרך המיוחדת שלו להצטרף למשחק בקבוצה. ישנם ילדים העומדים בצד ומתבוננים, אוספים מידע על המתרחש, לומדים את חוקי המשחק- ורק אז מעזים להצטרף באופן פעיל. ילדים אחרים יצטרפו למשחק על ידי מחוות  - יביאו משחק מהבית, יודיעו לכולם במה הם רוצים לשחק או איזה תפקיד הם בוחרים לעצמם, או יקראו למבוגר ויבקשו ממנו סיוע. 


ישנם ילדים שמשתמשים בדרכים הנראות לכאורה אלימות במטרה להגיד – "היי, אני כאן, שימו לב אליי" או "גם אני רוצה להצטרף". במקרים כאלה המתבונן מהצד יחשוב בטעות שהילד אגרסיבי או אלים- כי הוא חטף צעצוע מילד אחר, דחף את הילדה שלפניו כדי להגיע לבימבה, או הפיל מגדל של קוביות שבנה ילד אחר – כי בעצם הוא רצה כמה קוביות להמשיך לבנות את המגדל.


ככל שגיל הילדים קטן יותר ו/או היכולת השפתית נמוכה יותר – הילדים יזדקקו לסיוע רב יותר מהמבוגר. הבעיה שלא תמיד הם יודעים לבקש.


שלבי התפתחות המשחק


יכולת ההצטרפות למשחק הינה פרי של הבשלה התפתחותית מלווה בהתנסויות. הילד צריך לעבד מידע רב כדי להצטרף למשחק- להבין מה החבר שלי רוצה או מתכוון לעשות, להבין את ההשפעה של מה שאני עושה על החבר שלי,  ולהתאים את הרצונות שלי לשלו. ניתן לדרג את התפתחות המשחק למספר שלבים:


שלב  ראשון – משחק חיקוי
השלב הראשון מתרחש בסביבות גיל שנתיים וחצי עד גיל שלוש וחצי. למשחקי חיקוי יש תפקיד חשוב בשנים הראשונות לחיי הילד. הילדים רואים וקולטים כל מה שאנחנו עושים – ומחקים אותנו. הם יחזרו, לדוגמה, על משפטים שאנחנו אומרים, תנועות שמלוות שפה, "יכינו" אוכל כמו ההורים או האחים הגדולים. אפילו הליכה אחרי מישהו וחיקוי התנועות שלו ("קוף אחרי בן אדם") הוא משחק. במקרה זה הילד יכול ללמוד כיצד להתנהג ללא תיווך ישיר של ההורה. אין גם סכנה בסוג כזה של הצטרפות למשחק- קיימת הבנה משותפת של כל הצדדים במשחק לגבי מהות הפעילות המשותפת, וניכרת הנאה מרובה של כל המשתתפים במשחק.


משחקי החיקוי מפתחים יכולות של תיאום והבנה הדדית. הם מהווים הזדמנות מעולה עבור הפעוטות להתנסות בתיאום עם אחרים, לחוות תחושת אינטימיות, הנאה ממשחק משותף, וגם מאפשרים להתנסות בחוויה של יוזמה חברתית ולהגיב ליוזמות של אחרים. משחק זה הוא הבסיס לאופן רכישת הכישורים החברתיים בעתיד.


שלב שני – משחק משלים
לקראת גיל שלוש המשחק של הילדים הופך מחיקוי למשחק משלים. משחק זה מתאפשר ככל שהשפה מתפתחת. משחק משלים הוא משחק בו ילד אחד יגלם לדוגמה את אמא, והילד השני את אבא, גננת וילד, ילד ותינוק – תפקיד של אחד משלים במשחק את התפקיד של השני. בגיל זה הילד מבין יותר, יש לו עניין חברתי גדול יותר, ובמקרה בטוב ישנו גם שיפור ניכר בכישורי ההצטרפות של הילד למשחק.


תהליך זה קורה מאליו, אלא במקרה ולילד יש עדיין קושי שפתי או בעיה בויסות הרגשי, שעלולים לעכב את התהליך.


שלב שלישי – משחק מורכב
השלב השלישי מתחיל בסביבות גיל ארבע ואילך. המשחק הופך להיות מורכב יותר, מלווה במשחקי דמיון ובחלוקת תפקידים ברורה בין המשתתפים. ככל שהמשחק הופך להיות מורכב יותר הוא יכלול כללים מוגדרים יותר למשחק (את רובם יקבע הילד לעצמו ללא קשר לכללים מוכתבים מראש). לקראת גיל 5-6 כבר נצפה מהילד שיקבל כללים שנקבעו מראש למשחק (כמו הוראות מוגדרות למשחקי קופסא). 


המבוגר כמתווך

בניגוד לתפיסות פופולאריות המניחות שבגיל צעיר לא מתרחשת למידה חברתית, הרי שחשוב שנבין כי בכל גיל הילד מתנסה בפעילויות משותפות ואינטראקציות חברתיות. בכל פעילות מסוג כזה הילד זקוק ליכולות החברתיות המתאימות בכדי להצליח בהתנסות. כל עוד הילד לא רכש מיומנויות חברתיות – יש צורך בתיווכו של המבוגר. התיווך יכול להיעשות באופן מילולי, למשל:


"תראה מה הוא עושה" – המבוגר מלמד את הילד לשים לב לאחר וללמוד לקרוא את מעשיו וכוונותיו.


"אתה רוצה לשחק איתו ביחד?" / "אתה רוצה את המשחק שהוא משחק בו?" – המבוגר מציע לילד לשתף פעולה עם האחר ולהצטרף אליו למשחק.


"תגיד לו שאתה רוצה להצטרף" – המבוגר מלמד את הילד לסמן באופן ברור מה הוא רוצה. אם ההתקשרות עם הילד השני לא מתאפשרת אפשר להציע "רוצה לשחק לבד?" או "אולי ניקח משהו אחר?"


תיווך מסוג אחר הוא התערבות במהלך ההתקשרות בין ילד אחד לשני. אם מתגלעות מחלוקות- המבוגר צריך להתערב ולמנוע את הידרדרות המריבה. הוא יכול לכוון את הילדים למשחק מאורגן יחד, ולשמור על כללי המשחק המשותף, להציע חפץ חלופי במקום החפץ שעומד במרכז המחלוקת, או ליצור מראש חלוקה שתמנע ויכוחים. 


ילדים בגיל הרך זקוקים לתיווך רב יותר של מבוגרים על מנת ללמוד לקרוא איתותים של אחרים, להבין את רגשותיהם וכוונותיהם , ללמוד להתחשב באחר ולהתאמן בדרכי תגובה מתאימות. ככל שהילד יגדל הוא ירכוש לעצמו כלים, שפה וחוויות חברתיות רבות יותר ולכן יזדקק פחות לתיווכו של המבוגר.



להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites