ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


ילדים מחוננים: חריגים או רגילים?
ילדים מחוננים שלומדים בכיתות רגילות עלולים ללכת לאיבוד ואף להגיע להישגים נמוכים מבני גילם בגלל יחס לא נכון וחינוך לא מתאים. מהם היתרונות של כיתת מחוננים, ואיך דווקא כיתה כזו הופכת אותם להיות כמו כולם. רק מחוננים יותר 
לימור דומב

ום אחד באה סבתא של דורית, ילדה מחוננת בעלת איי קיו 150, לקחת אותה ואת חברתה דנה הביתה. דורית ודנה דיברו על שיעור חשבון והשיחה התגלגלה לשאלה מי הילד הכי טוב בחשבון בכיתה. "זה ברור, זה אורן", אמרה דנה בביטחון. "מה"? תהתה הסבתא הפולנייה, "הייתי בטוחה שדורית הכי טובה בחשבון". "דורית לא נחשבת", ענתה מיד דנה.


השקעה מכורח הנסיבות


"ילדים מחוננים שלומדים בכיתה רגילה עלולים להגיע למצב שבו פשוט לא סופרים אותם", אומרת הפסיכיאטרית ד"ר איריס מנור, מנהלת מרפאת קשב וריכוז בבית החולים גהה, "וזה מצב בעייתי. מחוננות היא תכונה קיצונית שיוצרת חריגות, לטוב ולרע, ודורשת מסגרת מיוחדת". המסגרות המוצעות לילדים מחוננים הן חוגי העשרה בשעות אחר הצהריים, תוכנית "יום העשרה שבועי", המאפשרת לילד להישאר בכיתה רגילה ולצאת ללימודי העשרה פעם בשבוע, וכיתת מחוננים נפרדת בתוך בית הספר.


לפי אתר המחלקה למחוננים ומצטיינים במשרד החינוך, ההשקעה בילדים המחוננים אינה לוקסוס, אלא כורח: חשיבתם של הילדים המחוננים היא רב-תחומית יותר משל אחרים, מסוגלת ליצור הקשרים רבים יותר בין מידע חדש לבין מידע קיים, להשליך אופני חשיבה מתחום אחד על תחום אחר, ולנצל באופן יעיל ויצירתי יותר את הידע והמיומנויות הנרכשות. אופן חשיבה ותפישה שונה זה מחייב התאמה של אופן ההוראה, של תכני הלימוד ושל הכשרת המורים כך שיביאו למיצוי טוב יותר של הפוטנציאל הגלום בילדים אלה. תלמידים מחוננים שאינם זוכים לחינוך הולם עלולים לסבול מתת הישגיות ולהגיע להישגים נמוכים מהרגיל בין בני גילם הלא מחוננים.
 

כיתה רגילה או כיתת מחוננים?


בכל שנה נערכים בארץ מבחנים לגילוי ילדים מחוננים, החל בכיתה ב' או ג', באמצעות מכון סאלד. המבחנים בנויים כך שיאתרו את 1% עד 3% התלמידים המחוננים ביותר בכל שכבת גיל. לאחר האבחון, פעמים רבות הורים מתלבטים בשאלה לאיזו מסגרת לשלוח את הילד? האם להוציא אותו מהמסגרת אליה הוא רגיל ולהעביר אותו לכיתת מחוננים, שלעתים נמצאת בבית ספר אחר? לד"ר מנור אין ספקות. "נכון שבמעבר לכיתת מחוננים יש חיסרון של התרחקות מהשכונה והחברים, אבל בכל זאת, אם הילד מחונן, יהיה לו טוב יותר בכיתת מחוננים. זה לא עניין כמותי אלא איכותי. הם פשוט חושבים אחרת. זה לא שילד מחונן בן שמונה חושב כמו ילד בן 11. הוא חושב ופועל באופן שונה גם מבני 11".


אצל ילדים מחוננים שכיח למצוא פערים בין צירי התפתחות: אצל ילד "הרמוני" כל הצירים מתפתחים פחות או יותר באותו קצב. ילדים מחוננים הם בסיכון ל"דיסהרמוניה": ילד מחונן בן ארבע עשוי להיות בן ארבע בציר הרגשי ובן שמונה במישור השכלי. "הפערים עוד מתחדדים כשיש לילד המחונן בעיית קשב וריכוז ולקויות למידה (תופעות שכיחות אצל המחוננים)", מציינת ד"ר מנור.


בשל הכישרון והפערים הילד המחונן פעמים רבות נהפך לילד חריג בכיתה. לא תמיד ילדים בכיתה רגילה ישושו לדון שעות במיתולוגיה היוונית או בחורים שחורים. כיתת מחוננים היא ההזדמנות של הילד המחונן  להיות "נורמלי", כמו כולם. "יובל תמיד היה הכי טוב בכיתה", מספרת טל, אמא לילד מחונן בן 9 שעבר השנה לכיתת מחוננים. "מאוד פחדתי ממצב שבו הוא יצטרך להתמודד עם תחרות, שיהיה לו קשה. ובאמת בתחילת השנה תהינו אם עשינו את הצעד הנכון, כי לעומת ילדים אחרים בכיתה, היה לו ממש קשה בחשבון".


ואכן, ילדים מחוננים לא תמיד יודעים איך להתמודד עם כישלון, עם העובדה שתמיד יהיה מישהו יותר טוב. כיתת מחוננים מאפשרת להם לחוות תחרות וכישלון ולהתמודד איתם, וכך לפתח דימוי עצמי תקין. "בכיתת מחוננים מתפתח הווי וגיבוש", מוסיפה יהודית יונגמן סעדון, פסיכולוגית חינוכית מומחית. "הם יחד מכיתה ב' או ג', ויש להם תמיכה הדדית. לחלק מהילדים המחוננים לא קל להשתלב חברתית בכיתה הרגילה. כיתת מחוננים מאפשרת להרבה ילדים למצוא חברים "בראש שלהם", עם תחומי התעניינות דומים וסגנון חשיבה דומה". 


התפתחות רגשית וחברתית


כיתת מחוננים מזמנת לילדים העשרה והכרת תחומים ידע מגוונים, דרכי למידה מגוונות וטיפוח החשיבה היצירתית – תחומי למידה שחסרים לעתים במסגרות הלימודיות הרגילות, לדעת סעדון. "ילדים מחוננים ילמדו בכל מקרה", מוסיפה ד"ר מנור, "הם לומדים מהאוויר... החשיבות של הכיתה בעיקר במישור הרגשי והחברתי".


כיתת מחוננים מאפשרת לשים דגש על ההתפתחות הרגשית, דבר חשוב משום משום שהפערים אצל הילדים המחוננים  הופכים אותם לרגישים יותר ולפגיעים יותר. "בכלל", אומרת סעדון, "כשילד מחונן, יש נטייה לקשור את הקשיים שלו למחוננות שלו". הילד משתעמם? זה כי הוא מחונן. יש לו בעיות חברתיות? זה כי הוא מחונן. הוא מתחצף? זה בגלל החוכמה...  זאת טעות. כשילד מפריע צריך לבדוק היטב מה מקור הבעיה ולא לקשור זאת מיד למחוננות.


מה דעתך על הקפצת ילד מהגן לבית הספר או מ-א' ל-ב'?


"חשוב לבדוק כל מקרה לגופו. הורים רבים מתרשמים מהיכולת של הילד בגן, ומקפיצים אותו לבית הספר. חשוב שהורים יהיו מודעים למחיר שעלול להיות להקפצה בהמשך. הבעיה היא שכשהילד ייבחן במבחן לאיתור מחוננים, הוא עלול לא לעבור. גם ילד מחונן עלול להתקשות בתחרות מול ילדים גדולים ממנו, וכך הוא עלול לפספס את ההזדמנות ללמוד בכיתת המחוננים".


אז אולי כדאי להתכונן למבחן כדי להגביר את הסיכויים לעבור?


"לא. חשוב מאוד לא לנסות להתכונן למבחן. ילד שלא מתאים יסבול. פגשתי פעם אמא אחת שאמרה לי על בנה, ילד מוכשר שלמד בכיתת מחוננים, שהיא יודעת שהוא לא צריך להיות שם. הצעתי לה להעביר אותו לכיתה רגילה, והיא סירבה. זה לא קל פתאום לספר למשפחה ולחברים שהילד בעצם לא ממש מחונן. אחרי כמה שנים הילד הזה הגיע לבעיות התנהגות קשות, כי הוא סבל מתסכול".


להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites