ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


מניעה והקלת התקררות ושפעת אצל ילדים באמצעים טבעיים
מה ניתן לעשות כנגד השפעת וההצטננות, הפוקדות את ילדינו? באילו חומרים פשוטים מהמטבח הביתי ובאילו תוספי תזונה ניתן להשתמש כדי להקל משמעותית על סבלם וסבלנו.
אורלי איתן, נטורופתית, בחברת סולגאר

"התרופה לשפעת נמצאת במטבח", אומרת איתן, "אין ספק כי לתזונה נכונה יש השפעה על עמידות הגוף כנגד שפעת ומחלות החורף. תדירות הופעתן של מחלות זיהומיות מעידה על ירידה בפעילותה של מערכת החיסון".


אז איך להיערך כנגד מחלות השפעת או הצטננויות? האם יש דרך למנוע את ההדבקה?
ככלל, שמירה על אורח חיים בריא היא המתכון. קיימים מספר גורמים השומרים על מערכת החיסון שלנו איתנה ובהם: דיאטה צמחונית הכוללת צריכה גבוהה של ירקות ירוקים, הימנעות מעישון, פעילות גופנית סדירה, הקפדה על לפחות שבע שעות שינה בלילה והפחתת גורמי מתח.
כדי לשמור על מערכת חיסון חזקה, המסוגלת להגיב במהירות על סכנה של זיהומים ומחלות, יש להקפיד על מספר דברים:
הימנעו ממזון מהיר ולא מזין, מתוספות כימיקלים במזון, מחומרים מזהמים ומחומרים נוספים הידועים כמדכאים את מערכת החיסון. אגב, זה נכון בפרט לגבי ילדים. בנוסף, מומלץ להפחית צריכה של סוכרים פשוטים בקרב ילדים ככלל, ובמצבי מחלה בפרט.


מה לגבי אלרגיות?
עיקבו אחר תגובותיו של ילדכם למזונות אלרגניים כגון חיטה, תירס, מוצרי חלב, פירות הדר, תירס, בוטנים וחטיפי בוטנים.


איך מבחינים בין אלרגיות וסתם הצטננות?
ההבדל העיקרי הוא שאלרגיה מתבטאת בנזלת מימית שצבעה בהיר ולא משתנה. לרוב היא מלווה בגרד בעיניים, עיטושים, כאבי ראש חולשה ועוד. הצטננות מלווה בדרך כלל בנזלת צהובה ובחום או בחום פנימי. 


מה ההבדל בין שפעת להצטננות?
שפעת נגרמת על-ידי נגיף הנקרא אינפלואנזה (Influenza Virus), ומתבטאת במחלה קשה הכוללת חום גבוה, כאבי שרירים, כאבי ראש, נזלת, שיעול וכאבי גרון. הצטננות היא זיהום נגיפי המתבטא בעיקר בנזלת, גודש באף ולעיתים גם בשיעול. ההצטננות יכולה להיות אחד מהתסמינים המופיעים בשפעת, אולם במקרה של הצטננות בלבד החום לרוב אינו גבוה, המחלה אינה ממושכת כמו שפעת ובאופן כללי המחלה קלה יותר ומרגישים פחות רע.


במקרה של הצטננות כדאי לחסוך באנטיביוטיקה?
נכון. הימנעו ככל הניתן מטיפול באמצעות אנטיביוטיקה כאשר אין בכך צורך. דאגו להיגיינת מערכת העיכול של הילד על-ידי מתן תוספת יומיומית של פרוביוטיקה. לתזונה נכונה יש השפעה מעשית של רפואה משלימה.

מדוע בעצם יש להימנע מאנטיביוטיקה?
אנטיביוטיקה מסייעת בטיפול בחיידקים ואילו כמו שאמרתי ההצטננות ומחלת השפעת מקורם בגורם נגיפי (ויראלי) כך שטיפול אנטיביוטי לא רק שלא יעזור, הוא אף עלול להסב נזק ולגרום לעמידות החיידקים לאנטיביוטיקה. בשנים האחרונות ההתייחסות למתן אנטיביוטיקה קיבלה גוון מאוד סולידי וזהיר וההמלצה הינה להשתמש בה במשורה.


מה לגבי ההמלצה לאכול מרק עוף של סבתא?
זאת באמת לא קלישאה. למרק עוף סגולות בריאותיות רבות והוא משמש כתרופה טבעית לזירוז ההחלמה ולהקלה על תסמיני המחלה. חשוב להוסיף לתזונה היומיומית מזונות מחממים שיעזרו לנו להתמודד עם הקור. מזונות אלו ממריצים את זרימת הדם ומחזקים את מערכת הנשימה. מזונות חריפים, למשל, ידועים כבעלי איכות מחממת.


מה לגבי מאכלי עדות בכלל? הרבה עדות משתמשות באופן אינטואיטיבי בחומרי גלם שמומלץ להרבות באכילתם. התרבות העממית השכילה ברוב המקרים לשלב בתפריטים המסורתיים שלה חמרי גלם מקומיים התומכים בפעילות מערכת החיסון.
למשל ירקות מוקפצים או מבושלים, תבשילי דגנים מלאים (המכילים קינואה, גריסים, כוסמת, אורז מלא) וקטניות (עדשים, שעועית ואפונה). בנוסף לכך מרקים, ובמיוחד מרק מירקות כתומים העשירים בנוגדי חמצון ומרקי שורשים מחזקים את הגוף. וכמובן בל נשכח את תרופת הפלא האולטימטיבית - מרק עוף.


מה כדאי להוריד מהתפריט?
רצוי מאוד להפחית צריכת מוצרים העלולים להחליש את מערכת החיסון כדוגמת חלב ומוצריו, סוכר על כל צורותיו, מזון מעובד, מזונות המכילים חומרים משמרים וצבעי מאכל, ממתקים ומוצרי חיטה (קמח לבן) וסויה, העלולים לגרום להצטברות ליחה.


המלצת להוריד חלב. מה עם סויה כתחליף?
אחוז מסוים מהאוכלוסייה הרגישה לחלב יהיה רגיש גם למוצרי סויה ועל כן, לפחות בתקופת מחלה, רצוי לא להרבות באכילת סויה ומוצריה.


הילד שלי קם בבוקר. מה הדבר הראשון שמומלץ לי להגיש לו? כדאי להחליף את השוקו במשקה חם אחר כמו תה צמחים למשל ולהמיר את ארוחת הדגנים (קורנפלקס) בדייסה חמה ומתוקה של שיבולת שועל על בסיס מים. אפשר להוסיף לזה קינמון למי שאוהב. במהלך היום מומלץ לשתות בין 10-8 כוסות נוזלים.


ואם הוא יסרב להיפרד מהקורנפלקס שלו. אז מה עוד כדאי לעשות?
ישנן דרכים נוספות לחיזוק המערכת החיסונית וצדקה הסבתא המיתולוגית כשהמליצה להרבות בשתיית נוזלים ובמנוחה. מערכת החיסון מתפקדת טוב יותר בשעת השינה. בשלבי השינה העמוקים ביותר, הגוף שלנו משחרר חומרים המגבירים את חסינותו. בעת צינון או שפעת מתייבשות הממברנות הריריות של מערכת הנשימה, מה שיוצר מצע המעודד שגשוג וירוסים. שתיית נוזלים (בעיקר תה צמחים, מים ומיצי ירקות מדוללים) מלחלחת את מערכת הנשימה ומסייעת להדוף את הנגיף.


העצות שנתת נהדרות אבל הילד שלי שונא פירות, לא מתקרב לכוסמת ולא יגע במרק עוף גם אם ישלמו לו. איך בכל זאת אפשר לחזק את המערכת החיסונית שלו?
במקרה כזה, אפשר להשתמש בתוספי תזונה המתאימים לילדים המהווים השלמה לחוסרים שבגוף.


מגיפת השפעת נראית לנו אולי כרע הכרחי אך עם טיפול נאות והשלמות תזונתיות מתאימות ניתן יהיה להתגבר עליה בקלות.


השלמות תזונתיות לילדים לטיפול במחלות חורף ולמניעתן
  • ויטמין C במינון 100 מ"ג - ויטמין C מחזק את מערכת החיסון של הגוף ומפחית שכיחותם של זיהומים ודלקות. הוא ניחן בהשפעה אנטי-ויראלית ואנטי-בקטריאלית והשפעתו האנטי-זיהומית העיקרית היא באמצעות הגברת תנגודת הגוף. ויטמין C משפר את פעילותם של תאי דם לבנים (מצוי ברמות גבוהות בתאים הלבנים) ומגביר ייצור נוגדנים. ויטמין C מקל על סימפטומים של הצטננות ושפעת ומקצר את משך המחלה. (במצבי מחלה יורדת רמתו במהירות.)
    הנחיות שימוש: ילדים מגיל 4, טבלית אחת ביום, עם הארוחה.
  • אבץ למציצה-האבץ נחוץ לתפקוד תקין של מערכת החיסון ולמניעת זיהומים. לטבליות אבץ למציצה של סולגאר תפקיד חשוב בטיפול בהצטננות ובדלקות גרון, בזכות הפעילות האנטי-ויראלית של האבץ. חסר באבץ נפוץ מאוד בקרב ילדים וגורם לירידה בפעילות בלוטת התימוס ולפגיעה במערכת החיסון.
    הנחיות שימוש: טבלית אחת ביום, עם הארוחה.
  • שורש אסטרגלוס-האסטרגלוס הקרוי גם Astragalus membranaceus מחזק את מערכת החיסון ומגן מפני זיהומים במיוחד של מערכת הנשימה. צמח מרפא האסטרגלוס יעיל בטיפול בשפעת, הצטננויות וזיהומים ויראליים. מקל על סימפטומים של אסתמה. מפחית את ההשפעות השליליות של טיפול בסטרואידים על מערכת החיסון. משקם את התנגדות למחלות בקרב חולי סרטן ונושאי איידס.
    הנחיות שימוש: כמוסה אחת ביום עם הארוחה. את הכמוסה ניתן לפתוח ולערבב את האבקה במשקה או עם המזון. 

 

להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites