ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


וספורט הם כבר עשו היום? - על חשיבות הפעילות הגופנית לילדים

האם שיעורי החינוך הגופני בבית-הספר מספקים לילדים שלנו את הפעילות הדרושה? מה חשוב לדעת כאשר רוצים להשלים אותם בהעשרה וחוגים? אל תוותרו על ספורט !


תומר קרן

הסיסמה "נפש בריאה בגוף בריא" – יושמה במשך שנים רבות על ידי מערכת החינוך, שהקפידה על שיעורי חינוך גופני. עם השנים הצטמצם מספרם של שיעורים אלו באופן דרסטי,  למרות שככל שהילדים שלנו מבלים שעות ארוכות יותר מול הטלוויזיה והמחשב הצורך בפעילות גופנית יזומה רק עולה.

גם מגיפת ההשמנה שכבשה את העולם המערבי לא פסחה עלינו, ולצד הקפדה על התפריט חשוב גם להשקיע יותר בפעילות גופנית.


בתי-הספר לא עונים על הצורך הזה. אל החלל שנוצר נכנסים מאות מרכזי חוגים ומסגרות העשרה ברחבי הארץ, שמציעים לילדים פעילות משלימה ממגוון סוגים. החל מחוגי כדורגל, כמו פעם, ועד לג'ודו וקפוארה (אמנות לחימה ברזילאית, שנראית כריקוד אתלטי), שנעשו אופנתיים ופופולאריים בשנים האחרונות.


מה אומרים המומחים
עד כמה זקוקים הילדים להעשרה מעשית בתחום הגופני? וכיצד בוחרים בסוג הנכון? ואולי בכלל שיעורי ההתעמלות בבית-הספר מספיקים?


שמעון טכרמן, מורה לחינוך גופני בבתי-ספר תיכוניים: "פעילות גופנית מעניקה לילדים מסגרת חשובה, הרגלים לעבודה נכונה, ובעיקר פורקן. הילדים יושבים הרבה שעות בכיתה וזו ההזדמנות שלהם להוציא אגרסיות ולנקות את הראש. כמו כן, זו אינטראקציה חברתית חשובה".


כמה שעות השלמה נדרשות לדעתך מעבר למה שמקבלים בבית-הספר?
"הרבה מאד. מה שאנחנו נותנים לילדים בבית-הספר זה רק גירוי, על קצה המזלג. תחשוב על זה שמתוך שיעור של 45 דקות, 5 דקות המורה מקריא שמות, 5 דקות חימום, 5 דקות טיפול בבעיות משמעת ו-5 דקות צריך כדי להתלבש ולהתארגן לשיעור הבא. זה משאיר למורה  25 דקות לשיעור מעשי לכיתה שלמה.
ברור שבמצב כזה אתה לא יכול להגיע לכל תלמיד ולעקוב אחר ההתקדמות שלו. יש גם הבדלי רמות בכיתה; המורה צריך להתאים את הרמה, כך שגם החלשים יוכלו להפיק תועלת מהשיעור. הפעילות אחרי שעות הלימודים היא תוספת חיונית".


אז חוגים הם הפתרון?
"לא רק חוגים. הספורט חיוני לבריאות, וחשוב לשלב אותו בחיי היומיום של הילד ולא לסמוך על המשמעת העצמית שלו. ילד קטן הרי לא ייקח את עצמו לריצת בוקר, לכן צריך לתת לו מסגרת מתאימה אחר הצהריים. אפשר חוג, או לחילופין שהאבא ילך עם הילד לשחק כדורגל בפארק. זה גם מחזק את הקשר של האב והילד וגם נותן לילד דוגמא אישית".


כמה פעמים בשבוע מומלץ לעסוק בפעילות גופנית? ומאיזה סוג?
"זה תלוי בגיל הילד וביכולת הכלכלית של ההורים. מומלץ להתחיל בפעם בשבוע ולהעלות בהדרגה לפעמיים-שלוש בשבוע. לילדי גן וכיתה א' הספורט הקבוצתי לא כל-כך מתאים. בכיתה א' אפשר להתחיל בג'ודו, קראטה. משהו שיכול לתת משמעת לילד, אינטראקציה עם ילדים אחרים. לילד קטן אין את הראיה המרחבית שתאפשר לו להשתתף בספורט קבוצתי.
מי שרוצה לשלוח את הילד לספורט הישגי צריך לקחת בחשבון שמדובר בלפחות ארבעה אימונים בשבוע. זה עומס לא רגיל. לכן לא הייתי שולח תלמיד בינוני  לספורט הישגי".


על אילו מרכיבים חשוב להקפיד בבחירות סוג הפעילות הגופנית?
"שיפור סיבולת לב ריאה, גמישות וקואורדינציה. ומעבר לכל דבר חשוב להתמיד. אנחנו מגדלים דור יותר שמן ויותר חולה, והפעילות הגופנית היא דבר שאסור להזניח".


איפה אנחנו ממוקמים בהשוואה לנעשה בעולם?
"אנחנו עומדים ברמה טובה מול הממוצע העולמי, אבל מעט פחות טוב מול אירופה וארה"ב. יש אזורים בארץ שבהם יש הרבה אפשרויות. אולמות פיס, משחקי כדור שבהם לכל ילד יש כדור וכו'. אבל לא לכל בית-ספר יש אולם נגיש. לפעמים יש רק מגרש לא מקורה, ובימים הגשומים של החורף לוקחים את הילדים להרצאה או סרט על ספורט, והם לא מתעמלים". בסך-הכל, מסכם טרכמן, המצב יכול היה להיות גרוע יותר - אבל זה לא אומר שהוא טוב.


גם הרופאים ממליצים
ד"ר אילה ירון היא מומחית ברפואה ילדים ובגסטרואנטרולוגיית ילדים. גם היא ממליצה להורים לתגבר בצורה משמעותית את הפעילות הגופנית שהילדים מקבלים בבית-הספר.
"בית-ספר ממוצע נותן לתלמידים שעתיים שבועיות של התעמלות. כמובן שזה לא מספיק ויש צורך להוסיף על כך פעילות אחרי שעות הלימודים. ג'ודו זו פעילות מומלצת, משום שהיא נותנת לילד לא רק פעילות גופנית אלא גם ביטחון עצמי. בכלל, נדמה לי שהילדים שלנו כיום הולכים להרבה חוגים שמפתחים את המוח שלהם - כמו מדעים ומחשבים - ומעט מדי לחוגים שמפתחים דברים אחרים".


מה עם מי שלא יכול לממן פעילות גופנית?
"אין דבר כזה. לא חייבים להיות בחוג כדי לשחק בכדורגל. מי שלא יכול לממן, חוג יכול לקחת את הילדים ברגל לבית-הספר, או להשתדל להימנע משימוש במעלית. אם אתם גרים בגורד שחקים זה לא סביר שתמנעו לגמרי מהמעלית, אבל אפשר לטפס את הקומות הראשונות במדרגות.


במקום שהילדים יבהו מול הטלוויזיה או יתמכרו למשחקי מחשב וסוני פלייסטיישן לכו איתם לפארק שיוציאו מרץ בריצה, שכיבות שמיכה, כפיפות בטן. זה אולי פחות כיף מחוג כדורגל, אבל לא פחות משמעותי להתפתחות הגוף".


מכון כושר? לילדים?
לאחרונה פורסמו תקנות של משרד החינוך והספורט, שמאפשרות כניסת ילדים מגיל 6 לחדרי כושר. כמובן, בלווי מדריך שהוכשר לכך, ורק בשימוש מכשירים אשר הותאמו לילדים.


במשך השנים רווחה הדעה כי אימון משקולות עלול לעכב ואף למנוע גדילה. מומחים לפעילות גופנית סברו כי אימוני כוח ממילא אינם תורמים לבריאות הילד, משום שהוא אינו יכול להגיב בהגדלת מסת השריר. המחקרים העדכניים מפריכים את הטענות הללו, וגם את החשש כי שיעור הפגיעות אצל ילדים המתאמנים בחדר כושר יהיה גדול יותר.


שמעון טרכמן ממליץ לחכות: "לפני גיל 12 אין לילד מה לחפש בחדר כושר", הוא קובע. "אני לא חושש כל-כך מהנזק הגופני, אלא יותר מכך שהוא עוסק באינטראקציה עם מכונות במקום בקשר עם ילדים".

להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites