ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


גיל ההתבגרות - כתבה חמישית בסדרה - דגשים בטיפול במתבגר

תקופת גיל ההתבגרות מאופיינת בקשר הדוק בין השינויים הגופניים המואצים והשינויים הנפשיים והחברתיים החלים על המתבגר, ובעלת השפעה רבה על המשך החיים הבוגרים. דגשים בטיפול במתבגר על פי הראייה המערבית והסינית.
נילי גן-אור גרמנוב, מטפלת בשיאצו וברפואה סינית, מטפלת בכירה במרפאה המשלימה לילדים בבי"ח וולפסון. באדיבות אתר תמורות

בניית אמון


הדבר החשוב ביותר בעבודה עם מתבגרים הוא יצירת יחסי אמון בין המטפל למתבגר. בעבודה עם מתבגרים חשוב להתייחס אליהם כבוגרים עצמאים שאינם תלויים בהורים. בבד חשוב לעדכן את ההורים בהתקדמות הטיפול. חשוב להדגיש בפני המתבגרים שהם אחראים לעצמם. לאחר מתן הסברים בנוגע לדרך הטיפול המומלצת ושינוי הרגלים נדרשים להצלחת הטיפול ופתרון הבעיה בגללה הגיעו לטיפול, יש לעודדם להחליט בעצמם מה לעשות במסגרת האפשרויות הניתנות ע"י המטפל. בניית אמון יוצרת מרחב פתוח להבעת רגשות ושיתוף בנושאים המעיקים על המתבגר, שבד"כ אינם עולים בתשאול הראשוני.


תשאול מורחב


תשאול המתבגר שונה מתשאול ילדים או מבוגרים. חשוב שיכלול שאלות מפורטות כדי לקבל תמונה מלאה על הרגלי החיים, התמכרויות אם יש, הדימוי העצמי, והמצב הנפשי והחברתי של המטופל.


גבולות


נושא הגבולות - הצבת גבולות, הלימוד מהם גבולות הוא נושא חשוב בטיפול בילדים בכלל ובמתבגרים בפרט. כשעובדים עם מתבגרים חשוב להיות מודעים לגבולות מאפשרים ולא נוקשים. כאשר יש אנרגיה מתפרצת וגבול נוקשה יש חשש שהיא תתפרץ במקום אחר פחות רצוי. מצד שני, חוסר גבולות מוחלט מבחוץ מצריך הרבה אנרגיה מצד המתבגר כדי ליצור בעצמו גבולות כאלה. המתבגר והילד צריכים להיות בתוך מסגרת כלשהי כדי להיות חופשיים. על הטיפול לעזור למתבגר למצוא את המרכז של עצמו, ומשם לצאת החוצה.


אצל מתבגרים נושא הגבולות הוא נושא רגיש במיוחד. דברים יוצאים מבפנים ללא שליטה: ווסת, קרי לילה. הגוף משתנה בקצב מהיר: פצעונים, קול וכו'. ביחסי מין יש משהו שפורץ את הגבול. אלימות בבתי ספר או אלימות עצמית כמו פירסינג או קעקוע היא גם סוג של פריצת גבול. אחת ממטרות הטיפול היא במצב של חוסר גבולות להציב גבול ולהרגיע. במקרים אחרים בהם האנרגיה לא מעיזה לפרוץ בגלל חשש, תפקידנו לעודד ולתמוך.


הפחתת לחץ


חלק משמירת הגבול אצל מתבגר מתבטא בדריכות של השרירים, כווץ כלי הדם והשרירים במצב של מתח ולחץ תמידיים.


בגלל אופיו הסוער של גיל ההתבגרות, קיימת חשיבות רבה להקניית כלים להפחתת Stress. טיפול במגע יעיל בהפחתת המתח, אולם חשוב להקנות למתבגרים כלים נוספים כמו מדיטציה ותרגול דמיון מודרך. במחקר שנערך בג'ורג'יה ובדק השפעת תרגול מדיטציה בבני נוער השתתפו 73 תלמידים בגיל ממוצע של 12.3 שנים. התלמידים חולקו לשתי קבוצות כשהאחת השתתפה במדיטציה במשך 10 דקות פעמיים ביום, במשך 3 חודשים, והקבוצה השנייה שימשה כקבוצת ביקורת. רמות לחץ הדם וקצב הלב במנוחה ואחרי הליכה נמדדו לפני ואחרי תקופת התרגול. שינויים משמעותיים בלחץ הדם ובדופק ניכרו רק בקבוצת המדיטציה אחרי התרגול. למשל, קצב פעימות הלב ירד בממוצע ב- 5 פעימות לדקה אחרי תקופת תרגול המדיטציה.


בעיות קשב וריכוז בגיל ההתבגרות


חשוב להיות מודעים לאפיוני הפרעת הקשב וריכוז מאחר והם כוללים תופעות נלוות שניתן בטעות לשייכן לתסמיני גיל ההתבגרות, ולהפך.


בגיל ההתבגרות לרוב הלחץ ודרישות הלימודים גדלות, ובעיות קשב וריכוז שהצליחו להסוות בכיתות הנמוכות יותר, במיוחד אצל בנות הנוטות להיות שקטות וחולמניות, צצות ועולות מעל פני השטח, לעיתים כשהן מלוות בתסמינים נוספים.


בגיל ההתבגרות חלק מבני הנוער מעשנים לראשונה. בסקר של 1066 תלמידי תיכון באנגליה נמצאה קורלציה בין עישון ובין תופעות של היפראקטיביות וחוסר קשב  ADHD.


בעיות הקשב והריכוז בגיל ההתבגרות יכולות להיות משניות לחרדה ודיכאון. במחקר בו נערך מעקב אחר יומנים של 155 בני נוער בקליפורניה, נמצא כי בני הנוער היותר חרדים הם גם יותר עצובים, פחות חברתיים, נוטים יותר לאכילת יתר ולעישון, יותר כועסים ויותר עייפים. פעילות חברתית הורידה את רמות החרדה.


הקניית הרגלי חיים-פעילות גופנית ושעות שינה מספיקות


במעקב אחר 782 בני נוער בגילאי 12-15 במהלך 4 שנים בפנסילבניה, נמצא כי הייתה ירידה ב- 26% בממוצע בפעילותם הפיסית.


באחד מהסקרים הנרחבים ביותר בעולם עולה כי רק 35% מהבנים ורק 22% מהבנות בגיל 15 משתתפים בפעילות גופנית יומית.


מבחינה מערבית פעילות גופנית מפחיתה דיכאון אצל בני נוער. במעקב במשך שנתיים אחרי 4594 תלמידים במינסוטה דורגו התלמידים על פי מידת הפעילות הגופנית שלהם וגם עברו מבחנים להערכת מידת הדיכאון. ככל שהתעמלו בני הנוער יותר כן ירדה מידת דיכאונם.


מנקודת המבט של הרפואה הסינית, פעילות גופנית סדירה תסייע במניעת סטגנציה של צ'י הכבד, ותסייע בפיזור תקין של צ'י בגוף.חשוב להסביר למתבגר מדוע פעילות גופנית סדירה יכולה לשפר את הרגשתו הכללית. מתבגרים נוטים שלא לישון מספיק, ועייפות בוקר שכיחה אצל מתבגרים. בסקר של 2308 תלמידי תיכון בארה"ב השיבו רק 40% שהם ישנים מספיק ואין להם בעיה לקום ללכת לביה"ס. כשליש מן התלמידים ישנים פחות מ- 7 שעות בלילה ו- 12% ישנים פחות מ- 6 שעות.


לאחר קבלת מידע מספיק, בני הנוער נוטים לקבל על עצמם החלטות נכונות לגבי בריאותם. כדי להעלות שיתוף פעולה, כדאי להסביר למתבגר את חשיבות השינה המספקת והפעילות הגופנית הן בראייה מערבית והן בראייה סינית.


הקשר המשפחתי-הדרכת הורים


השפעת ההורים על בריאות נפשית וגופנית של ילדיהם עולה במחקרים רבים, ולכן חלק בלתי נפרד מהטיפול במתבגר כולל בחינת הסביבה המשפחתית שלו, והנחיית ההורים במידת הצורך. הרגלי המשפחה מבחינת תזונה ודפוסי תקשורת משפיעים על המתבגר. מחקר הראה כי אכילת ארוחות משפחתיות קשורה עם יותר שלמות ובריאות בגיל ההתבגרות. בסקר נבחנו 4746 בני נוער בגיל ממוצע של 15 שנים. הם נשאלו לגבי אורחות החיים שלהם, הרגשתם, מנהגי האכילה יחד במשפחה, הערכה עצמית, דיכאון, מחשבות התאבדות, ניסיונות התאבדות, שימוש בסמים ועישון.
26.8% דיווחו כי אכלו עם משפחתם יותר מ-7 ארוחות בשבוע האחרון בעוד ש- 23.1% אכלו פחות מפעמיים בשבוע עם משפחתם.


תדירות האכילה עם המשפחה הייתה בקורלציה הפוכה עם השימוש באלכוהול, צריכת מריחואנה ועישון, הערכה עצמית נמוכה, סימני דיכאון והתאבדות וההטבה הייתה גדולה יותר אצל בנות.


חשוב להעלות אצל ההורים את המודעות לחשיבות טיפוח הדימוי העצמי של המתבגר ע"י מתן אחריות וחיזוקים חיוביים.





להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites