ריקי לוי דינר

ריקי לוי דינר

טור אישי על הורות, זהות, נשיות, וכל מה שנוגע בבטן הרכה שלנו.

לכניסה



עוד באו-מאמא


לא כל דכדוך הוא דיכאון אחרי הלידה

החודשים שלאחר הלידה מועדים לפורענות. על בני הזוג ובמיוחד על הא, נוחת בבת אחת עול כבד. אם מדובר בילד ראשון עליה ללמוד הכול מהתחלה, ואם מדובר בתינוק חדש, אז לחזור "לנקודת ההתחלה", לצד הטיפול באחים הבוגרים.


עפרה ליאור, מדריכה ומאמנת הורים וזוגות בטיפולי פוריות

פעמים רבות מגלה האם שהחלומות על הילד הנכסף הופכים למציאות אפורה, משעממת ותובענית 24 שעות ביממה ללא חופשה.

 

נשים רבות נקלעות לדכדוך בתקופה זו, אולם יש לדעת שלא כל תחושה כזו משמעותה שהאישה נכנסה לדיכאון שאחרי לידה, שהוא מצב מיוחד שראוי לדיון וטיפול מיוחד.

 

התחושות הרעות של האם מוחמרות לעיתים רבות מהסיבה שעליה להראות פנים קורנות מאושר, והיא חשה שאין לה לגיטימציה לרגשות שלה כיוון ש"ילדים חייבים להיות שמחה כל הזמן". לכך נוספות תחושות האשם הפנימיות שהן כידוע חלק בלתי נפרד מההורות.

 

במקביל מסביבה שפע של יועצים החל מבני משפחה, דרך רופאים, אחיות בטיפת חלב, אמהות ותיקות יותר, ספרי הדרכה, תוכניות בטלוויזיה וכלה בפורומים באינטרנט.

שפע העצות, משקף לרוב סגנונות הורות שונים, למרות שניתנות מתוך מעורבות ואכפתיות נותרת האם הטרייה מבולבלת.

 

אם שנקלעת למצב כזה יכולה ואפילו חייבת לנקוט בפעולות שיאפשרו לה לעבור את החודשים והשנים הראשונות של התינוק בצורה נעימה.

 

  • אי אפשר להיות אימא מושלמת לצד רעיה מושלמת ואשת קריירה או אשת בית מושלמת. ככל שמוותרים מהר יותר על השאיפה המובנת להגיע ל-100% אפשר להצליח יותר באינספור פעולות היומיום. בתקופה כזו אין לאף אחת עודף של אנרגיה. יש לבדוק כל הזמן מה באמת חשוב ומה מיותר ולוותר על מה שאפשר.

  • אחת הבעיות של האם הטריה היא חוסר בתמיכה - חברות העבר מתפוגגות במהירות, במיוחד אם הן רווקות או נשואות ללא ילדים.

  • כדאי לייצר מעגלי חברויות חדשות עם אמהות אחרות, שיכולות להוות תמיכה חשובה. לא  להתבייש לפנות לנשים בגינה או במקומות אחרים. לעיתים מזומנות הן בדיוק באותו מצב. בנוסף להקלה בבדידות, פעמים רבות ניתן ללמוד הרבה מניסיונן של אמהות אחרות בהתלבטויות והתמודדות עם בעיות.

  • אם התחושה הפנימית היא אכן קשה, כדאי מאוד למצוא משהו או משהי ממעגלי החברים או המשפחה ולשתפו  במה שעובר עליך. הפער שנוצר בין המציאות לבין ההצגה החיצונית רק מחריף את הבעיות.

  • חשוב גם בתוך תקופת האמהות האינטנסיבית שהאם תמצא זמן לפנק את עצמה: כמה שעות שבועיות שבהן התינוק יהיה בהשגחת בייבי סיטר, סבתא או אבא יאפשרו חופש מנטאלי וחידוש אנרגיות. בחרי את הבילוי המועדף עליך: ישיבה בבית קפה, קניות, פגישה עם חברה, סרט, ספורט או כל מה שעושה לך טוב .

  • חשוב לבקש עזרה, ולדאוג שתהיה יעילה ככל הניתן. לדוגמא: הגדירי שאת זקוקה בהשגחה על התינוק/ת, בישול, ניקיון וכו'. אל תהססי לבקש מבן הזוג- הוא ישמח לסייע, הוא פשוט זקוק להכוונה.

  • לא להתמכר לטרנינג! גם כשיוצאים עם הילדים לגינה לדאוג להתלבש יפה, להתבשם ולהתאפר. התחושה הפנימית של אישה מטופחת שונה לחלוטין ממי שמזניחה את עצמה וגם התגובות של הסביבה יכולות להזכיר לאם שהיא עדיין אישה.  

  • חשוב להשקיע גם במערכת היחסים עם בן הזוג למצוא זמן איכות לבילוי משותף , שיתוף הקשבה וכמובן גם ליחסי מין. 

  • חשוב גם לאם שאינה מניקה לשמור על תזונה איכותית ובריאה שתיטיב עם מצב הרוח, הבריאות  והגזרה.

  • חשובה התחושה הפנימית והתמודדות עם רגשות האשם. לכן אם יש בסביבה אנשים ביקורתיים או שעצותיהם אינן מועילות אפשר להציב את גבול ההתערבות בנקודה הנכונה. פעמים רבות האינטואיציה האימהית לגבי מה שנכון והצרכים של התינוק נכונות יותר מדעתם של אחרים ואפילו אם הם אנשי מקצוע. סמכי על עצמך!

 

 

עפרה ליאור עוסקת בהדרכה ואימון הורים וזוגות בתהליך טיפולי פוריות.

להוסיף תגובה
שם
דואר אלקטרוני
נושא
תוכן

כל תמונה היא סיפור 

*לכניסה לגלריות לחצו כאן

 

 

עוד באו-מאמא

 

ידיים, משפחה, ניוזלטר או-מאמא

ניוזלטר שבועי

אחת לשבוע מקבלים חברי מועדון O-mama ישירות לתיבת המייל שלהם, ניוז לטר הכולל מגוון תכנים בנושא משפחה והורות.

*ההרשמה חינם.

לכניסה לחצו כאן 

 

הרשמה לניוזלטר או-מאמא

שם פרטי
משפחה
דוא"ל
Powered by Artvision | Truppo Websites