או-מאמא - הפורטל להורות
  • דף הבית
    • הגיל הרך
      • הגיל הרך כללי
      • בטיחות
      • בריאות בגיל הרך
      • התפתחות בגיל הרך
      • חינוך בגיל הרך
      • פנאי לגיל הרך
      • פסיכולוגיה בגיל הרך
      • תזונה
    • הנקה
      • הנקה כללי
      • בעיות בהנקה
      • הנקה
      • על חלב האם
      • שאיבת חלב אם
      • תזונה בהנקה
    • הריון
      • הריון כללי
      • אופנה
      • אלטרנטיבי
      • בדיקות
      • בריאות בהריון
      • העובר
      • זכויות משפטיות
      • סיבוכים
      • פסיכלוגיה
      • פעילות גופנית
      • פריון
      • צרכנות
      • שבועות
      • תזונה בהריון
    • ילדים
      • ילדים כללי
      • בריאות ילדים
      • התפתחות ילדים
      • חינוך ילדים
      • פנאי לילדים
      • פסיכולוגיית ילדים
      • תזונת ילדים
    • לידה
      • אימוץ
      • ברית מילה
      • בתי יולדות
      • הלידה
      • הנקה
      • התינוק
      • לאחר הלידה
      • לקראת לידה
      • ניתוח קיסרי
      • סיבוכי לידה
      • סיפורי לידה
      • פגים
      • פסיכולוגיה לאחר לידה
      • קריירה
      • שמות לתינוקות
      • תאומים
    • משפחה
      • משפחה כללי
      • בבית
      • גירושין
      • הורות
      • זוגיות
      • יחידנית/גאה
      • משפחה וקריירה
      • נשים ונשיות
      • פסיכולוגיה במשפחה
    • מתבגרים
      • מתבגרים כללי
      • בריאות מתבגרים
      • התפתחות מתבגרים
      • חינוך מתבגרים
      • פסיכולוגיה למתבגרים
      • תזונת מתבגרים
    • תינוקות
      • תינוקות כללי
      • בריאות תינוקות
      • גמילה
      • התפתחות תינוקות
      • חינוך תניוקות
      • חיסונים
      • תזונה תינוקות
    • צור קשר

      1. דף הבית
      2. במקום "קוצי-מוצי" דברו עם התינוק בעברית
      במקום

      במקום "קוצי-מוצי" דברו עם התינוק בעברית

      תוצאות מחקר שנערך בבית החולים לגליל המערבי נהריה, מגלות, כי כבר עם לידתם, לתינוקות יש יכולות קוגנטיביות (הכרתיות) של עיבוד וקליטה.


      מדובר במחקר מדעי גדול ומקיף, שנערך במסגרת עבודת הדוקטורט של ד"ר מיקי חפר מאוניברסיטת תל אביב, ובהנחייתו של ד"ר זלמן וינטראוב, מנהל מחלקת הפגייה בבית החולים לגליל המערבי נהריה.


      המחקר, שנמשך חמש שנים והקיף בדיקה של 100 תינוקות, בחן האם לתינוק בן יום יש יכולת קוגניטיבית של עיבוד נתונים שהוא קולט ושומע מהסביבה הקרובה.


      במהלך המחקר, הושמעו תחילה לתינוקות קטעי מוסיקה קלאסית (מוצרט). לאחר מכן השמיעו להם קטעי מוסיקה רנדומאלית (אקראית). בשלב השלישי והאחרון הופסקה המוסיקה והחוקרים יצרו סביב התינוקות סביבה שקטה.


      "עד לפני כמה שנים, ההתייחסות המילולית לתינוקות היתה כמו אל בובות חסרי פעילות מוחית", מסביר עורך המחקר ד"ר וינטראוב. "דיברו איתם בשפה מצוקצקת של קוצי-מוצי ולא בשפת בני האדם. דאגו בעיקר לאוכל ולשינה. הקשר המילולי היה רדוד ולא מובן. בספרות הרפואית ידוע, כי גם לעוברים יש רמה בסיסית של מודעות ויכולת למידה. במחקר שלנו גילינו, שאחד הדברים הקרובים ביותר ליכולת הקוגניטיבית של תינוקות זו קליטת השפה. הם אומנם מוגבלים מבחינה מוטורית לדבר כבר בגיל יום, אבל בהחלט יש להם יכולת עיבוד וקליטה של רעשים וקולות מהסביבה הקרובה". לכן, ד"ר וינטראוב ממליץ שכדי שתינוק יתפתח בצורה תקינה, יש לדבר איתו בדיוק כמו שמדברים אל אדם בוגר.


      צוות החוקרים, בהנחייתו של ד"ר וינטראוב, בדק את תגובותיהם של התינוקות לקטעי המוסיקה השונים, ובחן את השפעותיה על ידי מעקב אחר תנועות הפנים ושינויים בגלי המוח. החוקרים עקבו, באמצעות תוכנת מחשב מיוחדת, אחר עוויות בפנים, בעיניים ובפה של התינוקות, ובסיום מיפו את התוצאות.


      "כשברקע התנגנה מוסיקה קלאסית, התנועתיות היתה קבועה ושלווה, לא היו קפיצות גוף וזיהינו נטייה לריטמיות (קצביות) של הלשון וכפות הידיים, ממש כמו שאדם מנצח על מוסיקה. גלי המוח נעו בתנועות מאורגנות והומוגניות ודופק הלב היה יציב. במוסיקה אקראית, התינוק נכנס לאי-שקט, היו לו תנועות לא רצוניות באזור הפנים, תנועתיות מוגברת בגלי המוח וקצב לב לא סדיר. בסביבה שקטה, גלי המוח נעו בין מצב שינה לערנות, לא היו תנועות חדות והגוף נראה רגוע".


      "יש עוד הרבה מה לחקור ולהבין, אך תוצאות מחקר זה הן יותר ממרמזות על כך שלתינוקות יש יכולת קוגניטיבית כבר עם לידתם", סיכם ד"ר וינטראוב.


      בספרות הרפואית, המתבססת על מחקרים בנושא, מצוין, כי עובר שנחשף עוד בבטן אימו למוסיקה ולסיפורים - כשהוא נולד, הגוף שלו, מבחינה פיזיולוגית, מזהה את המוסיקה והסיפור.


      ד"ר וינטראוב מסביר, כי בתקופה התוך רחמית, נמצא המוח בשיא התפתחותו. התפתחות זו כוללת יצירת נוירונים בקצב מרבי, נדידת נוירונים לקליפת המוח ויצירת דנדריטים וסינפסות. תהליך זה מלווה בהתפתחות כימית מואצת, ולכן המוח בעובר רגיש מאוד לקולות ולשינויים בסביבה התוך רחמית.


      ד"ר וינטראוב מציין עוד, כי אחת הדרכים בעזרתן תינוקות לומדים את הסביבה ומפתחים קשרים היא על ידי חיקוי. לכן, הטיפול ההתפתחותי צריך להתחיל כבר ביום הראשון להיוולדם.


      מנהל בית החולים נהריה ד"ר מסעד ברהום, ציין כי מדובר במחקר בעל חשיבות רבה בהבנת התפתחות מוחו של תינוק וההשפעה הפסיכולוגית על עתידו, והדגיש כי בית החולים ימשיך להשקיע, לתמוך ולעודד קיום מחקרים למען קידום ופיתוח הרפואה.
       

      באדיבות מערכת TheMEDICAL


      -

      הרשמו לניוזלטר
      בריאות בטיחות תזונה פסיכולוגיה חינוך קריירה לידה צרכנות
      BANNER
      חדשות
      גם בהולנד מחסנים נערות כנגד סרטן צוואר הרחם כשגרה
      גם בהולנד מחסנים נערות כנגד סרטן צוואר הרחם כשגרה

      לאחרונה התעורר בישראל דיון בנושא חיסון כנגד נגיף הפפילומה האחראי על התפתחות סרטן צוואר הרחם. מדובר בסוג סרטן שכיח ביותר בקרב נשים בעולם, אם כי בישראל מעטות יחסית מאובחנות כלוקות בו (פחות ממאתיים נשים בשנה).
      מאת: מערכת O-mama

      BANNER